Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

lördag

Vart går smärtgränsen?

Jag har ju som bekant hamnat i "molly-fällan" ;)
Jag vill bara bära Odd Molly, med undantag av basplagg, jeans och ett och ett annat plagg...
När jag köpte mina första plagg tyckte jag att de var dyra, men inte orimligt dyra...
Köpte första klänningen och det var ju nästan att man fick lite magknip, det var en röd Taradiddle dress förra sommaren. När jag köpte första blusen som gick loss på över 2000 kronor så tyckte jag nog att "hjälp, kan jag göra så?".

Någonstans på vägen blir man fartblind...Jag kommer ihåg i slutet av hösten när det kom fina linnen och jag sade till P-O "det kostar bara 900 kronor". P-O tittade lite frågande på mig "Är det bara för ett linne?"
Klart som 17 det inte är bara...egentligen. Det är ju tokmycket pengar för ett linne.

Är det så att man har en inre gräns för hur mycket man är beredd att betala för en vara?
Jag menar folk betalar hundratusentals kronor för en bil. En bil som sjunker i värde och en dag är värd noll kronor. Folk betalar tiotusentals kronor för resor som ger upplevelser och sedan är pengarna väck.
Folk betalar tusentals kronor för restaurantbesök, krogbesök, teater...
Folk lägger pengarna på olika saker, eller hur!
Jag lägger pengar på kläder.
Jag har självklart också en smärtgräns!

Jag ger INTE 14 000 för en skinnjacka även om den är dödligt snygg!

Inte heller 4 300 kronor för en kofta...

...eller 1000 kronor för ett par strumpor.

Hur vacker jag än tycker att den är så ger jag inte heller 3 700 kronor för en klänning..

1 100 kronor ger jag för en underklänning, men inte så att jag köper på mig flera stycken...

Har du någon smärtgräns?
Oavsett om det gäller hus, bil, resor, kläder, skor, nöjen?
Hur tänker du?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Idag har vi haft en annorlunda dag!
Tilde berättade mig för mig att det var lite jippo på Möller bil som ligger precis bredvid Maxi. Att det skulle bjudas på hamburgare och att Amy Diamond skulle uppträda...
Varför inte, vi hade inga planer!
Åkte dit vid elva och till en början åt barnen tårta och drack läsk. Det var en del folk som vi kände igen där, trevligt. Sedan kom hamburgarna. Lite meckigt att få till det för alla, men det gick bra!
De var såå duktiga!
Luca blev lite busig, men då sade en farbror till honom och han lugnade ner sig bums!

Amy Diamond var jätteduktig och barnen tittade nyfiket på henne! Efteråt ville Tilde köpa hennes skiva. Vi ställde oss i den megalånga kön och William passade småpojkarna, de körde radiotyrda bilar.
Tilde och Li stod med mig. Tyvärr tog skivan slut, men vi stod ändå kvar för en autograf och fotografering! Li blev så generad *sötis*.

Helena dök upp med Klara och strax efter ringde P-O som lyckats låsa sig ute. Det hela slutade med att han och Christer också kom dit för att äta hamburgare och tårta :)
När alla var mätta och belåtna gick vi över till Maxi. Handlade lite till det bröd jag skall baka imorgon, Sedan köpte jag räkor och kräftstjärtar till kvällen, grekiskt lantbröd, caesarsallad och lite annat småplock!

När vi kom hem sov Luca och han sover än...den gossen lär vara uppe med oss sent i kväll! Jag packade upp och åkte sedan för att sola, skönt!
Väl hemma igen röjde jag och dukade fram middagen, P-O fogade i badrummet.
Vi har nyss ätit och nu njuter jag av lite vin :)
Ha en trevlig kväll!!!!
Kramis

6 kommentarer:

  1. Känner så igen mej, visst bli man fartblind. Tänkte efter första OM plagget som var en jul klapp för 2 1/2år sedan, att nu får jag vara nöjd och ha dennna när jag går på kalas....men så har det blivit ett antal till( max pris är ca 1500) fast har faktiskt sparat till en grandmas som ju är dyrare...Jobbar inom vården så jag får ju inte användning för mina på jobbet!!!!men har dom på mej när jag är ledig och känner mej då sååå fin. Du är ju verkligen fin varje dag! kram

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Jag sitter och tittar på Tea dress för
    ca 5000:- och den skulle mer än gärna få förgylla min garderog men går det att överhuvudtaget motivera en klänning för dom pengarna? Nej, inte för mig i alla fall, men det handlar väl mest om vad man vill lägga sina pengar på och även vad man faktiskt har råd med.

    Med vänliga hälsningar Eva S.

    SvaraRadera
  3. Joo, huuga såna priser.
    Min smärtgräns är väldans låg.. max 5-600kr för ett par jeans, max 2000kr för en ordentlig jacka.. 2-300kr för en tröja, topp eller så..
    nåt mer än de, då får de vara, hur än snyggt de må va. Å inte är det ofta det shoppas kläder, inte ens en gång per år, men då köper jag så jag har.
    Nån utemänniska är jag inte heller, så dit går inga pengar, nån resare är jag inte, inte heller shoppare till hemmet.. så man tycker ju att jag borde ha en förmögenhet då jag nästintill aldrig spenderar, då vi är lyckligt lottade som har 2 rejält betalda jobb, de får man vara såå gla för idag.
    Men har man 2 vuxna barn man vill hjälpa, 3 stora hundar, en jenkare, 2 personbilar, jaaa, då går de åt ganska mycket.

    Man borde kanske ge sig själv lite mer, shoppa loss lite, tänka lite mer på sig själv, men så har jag aldrig varit å kommer nog aldrig bli heller.

    Men visst.. endel av de plaggen är jättefina, men såna summor...brrrr.. då ryser man.

    Hoppas du får en fin söndag..kram Helén.

    SvaraRadera
  4. Hmm jag har nog en rätt vanlig smärtgräns, jag tycker att resa till thailand är sinnesjukt dyrt och åker hellre 2 gånger till spanien på ett år istället. När det gäller kläder till mig själv så ligger smärtgränsen lågt. Men inte till barnen, konstigt det där ;)


    kram kram JULIA ( WWW.smavackrasaker.blogg.se)

    SvaraRadera
  5. Skulle ALDRIG handla några kläder i denna prisklass(även om det fins en hel del fint). Varken vill eller skulle sätta på mig så dyra kläder till vardags eller i jobbet, möjligtvis till fest... Men som småbarnsförälder, hur ofta är man på fest?!! Nej för mig ligger budgeten för kläder i de affärer man hittar i City stan.

    SvaraRadera
  6. håller med senaste talare.. sjukt dyr garderob! Dessutom så tycker jag nog att dina träskor är för små, kanske är det sättet du står på, men de verkar verkligen för korta för din fot (så som de ska sitta)
    Du är alltid väldigt fin i dina plagg, men hade själv aldrig kunnat motivera att handla för de ofantliga summorna.. hela tiden.. Men, men alla gör ju sina val ;)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails