Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

tisdag

Bloggen lever (utan mig)

Hej där!
Som ni säkert förstått vid det här laget är jag inte frisk. Verkar lida av "jag tror jag är på bättringsvägen-men tji fick jag-syndromet". I lördags tyckte jag att jag var avsevärt mycket bättre. Söndagen var fullständigt vidrigt vill jag lova. Jag grät mest hela dagen. Thomas jobbade på i källaren och P-O försökte hjälpa honom mellan matlagning, servning av ledsen fru och helgalna barn. Till slut tror man inte att det är sant. Vi har en stor familj och det är för det mesta alldeles underbart, men när en av oss (eller båda två, hemska tanke) inte är hundra då blir allting vääääldigt körigt och intensivt. Sms:ade min kollega och meddelade att jag inte skulle komma till jobbet och igår hjälpte P-O mig att fatta beslutet att jag inte kunde jobba idag heller, så rätt så rätt.

Igår när P-O skulle laga mat med barnen så hände det som inte fick hända, Li tappar balansen på sin stol, drar tag i kastrullen med kokande vatten och får över sig på handen och armen. Ni kan tänka er paniken som uppstod i Kämpe-hemmet. Det hela slutade med att P-O åkte in med henne till jourvårdcentralen, vår snälle granne körde så att P-O kunde sitta bak med henne och trösta. Hon har nu ett bandage som är lika stort som...jag vet inte vad. Kraken, såå tapper, såå duktig. Tydligen innehåller omläggningen något smärtstillande för hon har inte klagat en minut sedan hon kom hem, har även kunnat sova i natt. Nu får hon vara hemma med mig. Det är dessutom hennes högerhand så hon får nog problem med att äta med vänster. På torsdag skall det lägas om så idag måste jag ringa vårdcentralen för en tid.

Tack för alla krya-på dig-hälsningar!!!!

Sedan kan jag inte låt bli att säga något kring alla kommentarer som figurerat under de här dagarna jag varit sjuk...Man upphör aldrig att förvånas, aldrig!

Några blir upprörda för att man jobbar fast man inte är 100...hmmmm, så här är verkligheten. Som förskollärare utsätts jag dagligen för andra barns och föräldrars bakterier. Det ingår liksom i mitt jobb och det får jag räkna med. Om det innebär att vi VARJE gång vi känner oss nedsatta eller hängiga skulle stanna hemma så skulle förskolan/fritidshemmet  nästan aldrig vara öppet. Vi jobbar på och stretar på. Om jag blivit smittad på jobbet så finns smittan där oavsett om jag är där eller inte. Det är alltid barn som har förkylningar, är magsjuka, har löss, har influensa...I en drömvärld skulle alla barn och vuxna vara hemma så fort det fanns tillstymmelse till "smittorisk", så är inte fallet. Jag jobbar inte för att jag tänkt att nu jäklar skall jag smitta ner några barn. Jag jobbar för att vi har föräldrar som behöver lämna sina barn för att själva kunna utföra sitt arbete. Vikariepoolen är tyvärr dränerad och att få en vikarie till en grupp är inte alltid det lättaste, tyvärr...

Någon var upprörd över mitt senaste inköp, att mitt beteende var motbjudande (eller var det osmakligt?) Till dig/er säger jag bara, varför läser du bloggen?

Sedan var det snack om sex i en modeblogg. Jag vet inet om jag skall skratta eller gråta. Modeblogg, oj, det var inget dåligt omdöme. Jag ser dock inte min blogg som en modeblogg. Min blogg är en blogg om mig, mitt liv, min familj, mina tankar. Jag har ett stort intresse och det råkar vara kläder, både till mig och barnen. Jag har ingen väninna som delar mitt intresse för odd molly och därför valde jag att starta bloggen, en chans att få leva ut mitt intresse, mina tankar, drömmar. Jag har läsare som läser ENBART Molly-avsnitten och hoppar över det andra. Jag har läsare som läser ENBART om mig och hoppar över Molly-avsnitten. Varför kan jag inte skriva om sex i bloggen? Är det fult med sex? Är det tabu? Lägger jag upp bilder med avancerade sexställningar? Knappast! Sex är inte konstigare än att äta middag eller tömma diskmaskinen (men avsevärt mycket trevligare ;)). Känner jag för att skriva om sex så gör jag det och blir du upprörd av det, läs inte!

Till sist vill jag bara säga att jag är inte bra, men i alla fall liiiite bättre. Idag orkar jag tänka och idag måste jag ta mig ur sängen för att fixa mat åt mitt barn.
Kramis

56 kommentarer:

  1. wow jag är imponerad ÄNTLIGEN!!! säger du ifrån, tycker du ska vara stolt över dig själv.Innan har du bara försvarat dig men nu ryter du ifrån bra. Jag skickar en stooooor krya på dig kram både till lilltjejen & dig.

    ps. jag är ju dom som läser om ditt liv & kollar bilderna ;) inte alls intresserad av vad mollysarna heter :P

    kram julia

    SvaraRadera
  2. Kram och krya på både dig och Li. Njut av en härlig tisdag tillsammans och passa på att mysa ordentligt.

    Kramar!

    SvaraRadera
  3. Oh stackars liten! Hoppas lilla tösen blir bättre snabbt, inte alls kul det där! Hoppas du också får må bättre snart :) och jag kan meddela att du är långt ifrån ensam om att gå till jobbet även om du inte känner dig hundra, vem f*n (ursäkta..) har ekonomi att stanna hemma varje gång man känner sig lite vissen!? Inte vi i vår familj iaf! Om barnen är sjuka är man ju hemma, absolut, men när jag själv mår lite dåligt så stannar jag inte hemma förrän jag är riktigt sjuk, om jag nu inte har magsjukan eller nåt sånt och kräks massor förstås! Det där är väl nåt varje enskild person får bedöma själv. Och vadå smitta ner barnen!? Herregud, ni som jobbar med barn hela dagarna utsätts ju för både det ena och det andra! Vad skulle alla andra föräldrar göra om förskole/fritids/skolpersonal stannade hemma vid minsta lilla förkylning!? Precis som du skriver - då skulle det vara stängt nästan jämt! Nej, jag håller med dig :) Krya på dig! Stor kram

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Skönt att du är på bättringsvägen OCH att du biter ifrån och svarar på (för mig) obegripliga och elaka kommentarer.
    Hoppas de läser Dr Mollys blogg också och följer temat om lycka. Idag handlar det om förlåtelse och jag kan inte låta bli att citera hennes citat av Buddha:
    "Att hålla fast vid sin ilska är som att bära omkring på ett stycke hett kol i väntan på att få kasta den på någon annan, det är du själv som bränner dig"
    Ha en skön krya-på-dig dag!
    Eva

    SvaraRadera
  5. För det första så vill jag be om ursäkt om jag uttryckte mig elakt det var inte min mening att vara dum mot dig. Jag har /gillar/gillat din blogg för att du verkar som en härlig tjej &har fantastiska kläder. Det bara stack i ögonen när jag såg så dyra plagg.(avundsjuka?) Jag har inte med det att göra absolut inte. Men ber återigen om ursäkt för kommentaren.
    För det andra så beklagar jag verkligen över olyckan hemma. Ve & fasa & stackars stackars liten. Hoppas ni kryar på er nu! Kram Milla

    SvaraRadera
  6. Bra kommenterat vännen!!! OJOJ stackars tjejen det är det man inte vill ska hända men tur ni kom under vård snabbt får vi hoppas det läker fort!!! Jag har inte varit odd molly fan innan du fick ditt intresse följde ju dig på familjeliv, men fått lite blodadtand av din blogg hihi...men såklart ÄLSKAR jag hur du skriver om privatlivet som vi alla vuxan människor har men tydligen man inte ska skriva om i EN MODEBLOGG!!! JOO såklart att man ska tycker du har en av de bästa bloggarna för allt finns med och du är du!!
    Såklart kan man inte vara hemma från jobbet för den lilla förkylningen men nu har du fått nåt riktigt rejält och bra vara hemma och ni är ju utsatta för mycket på skolan och får nog ganska bra immunförsvar fast ibland går man nåt mera envist som du nu fått! Sjäv vabar jag med min lilla son som fått rejäl vattkoppsemedemi min lilla gubben såå synd om honom men bara gilla läget...

    Styrkekryapåerkramar kommer här till er båda!!

    SvaraRadera
  7. Hallå! Har läst din blog ett tag och jag kan tyvärr säga att jag tycker att du börjat gå för långt. Livet handlar om så mycket mer än att vara söt o ha fina kläder, jag tycker verkligen att du är jätte vacker, men jag kan tycka det är synd o sorgligt, för jag tror inte att din innsida är lika dan. Är det för din egen skull du handlar eller för att visa upp för andra? Vem gynnar detta? Inte din familj. Tänk på att du ska vara en fin förebild för dina barn, och vad lär du dom genom att tokträna tidiga mornar, eller o tok shoppa kläder för tusentals kronor, du vet att barn inte gör som du säger, dom gör vad du gör.Lär dom pengars värde i stället, att vara sparsam, lär dom att skönheten kommer innefrån, inte från det man sätter på kroppen, o att man är vacker som man är, som sgt så säger jag inte detta för att vara elak, men jag tror ärligt talat att du inte mår så bra. och det finns faktist hjälp att få. Jag förstår inte att ni normala vuxna som läser detta tycker att detta är normalt.

    SvaraRadera
  8. Åhhh...vad jobbigt. Hoppas hand/arm läker fint på lillan.

    Och hoppas du snart är 100% igen.

    Tabby

    SvaraRadera
  9. Fy vilken pärs, hoppas du och lilltjejen snart mår bättre!

    Jag förstår inte varför några ska komma med negativa kommentarer i din blogg med utgångspunkt att de vill dig väl... Jag har hittills inte fått några negativa kommentarer i min blogg och hade jag varit du så hade jag satt in kommentargranskning! Man går inte fram till folk på stan och säger till dom att dom köper fel saker, borde va hemma från jobbet osv så varför tycker då folk att de ska kommentera dina val??? Du är en vuxen människa som själv råder och bestämmer över ditt liv!

    Till sist vill jag bara säga, som infektionsläkare (!) att man inte behöver va hemma från jobbet när man är lite förkyld. Som du säger så får man gå på allmäntillstånd, annars hade alla (även läkare och sjuksköterskor varit hemma jämt)! När man odlar från dagisbarn har samtliga, även de friska betydligt mer bakterier i sin normalflora än några förskolelärare har. Det är barnen (även de friska) som fram för allt sprider smitta!

    Nog om detta! Stora kramar vännen och försök ta det lugnt!

    SvaraRadera
  10. Är det inte blogginnehavaren - i detta fall Skrutteruttan - som själv bestämmer vad bloggen ska innehålla?!! Läs en annan blogg om det inte passar...
    Tycker inte det är ok att lägga massa negativa kommentarer!!!

    Fortsätt som du gjort...du har en härlig blogg !! Jag läser den för att jag gillar blandningen av det ytliga och det djupa.....Rensa avloppet och köpa ljuvliga Molly-plagg...

    YOU GO GIRL!!

    Massor av krya-på-dig-kramar!!

    // MiA

    SvaraRadera
  11. Usch lilla gumman hoppas du kryar på dig snart!! och lilla Li, aj, aj vilken otur hoppas det läker i en rasande fart. Man blir så vansinnigt rädd då olyckan är framme och sedan rannsakar man sig själv hur det kunde gå så fel. Man måste då tänka att det händer olyckor ibland och de kan man inte förutse eller förhindra tyvärr det är därför det heter just olycka...
    Kramar om!!
    Ina

    SvaraRadera
  12. Tjejer: Jag blir så glad att ni tar er tid att svara/skriva till mig, tack!!!

    Julia/Tabby/Tina/Eva: TACK!!!!!!

    Milla: Det är starkt att våga be om ursäkt, jag uppskattar det!

    Anonym: Jag är morgonpigg, är det fel? Jag orkar inte träna åtta på kvällen när barnen sover, då är jag trött, men att göra det fem på morgonen är inga problem för mig. Varför skall jag träna när DU tycker att det passar? Jag tycker om att klä mig fint, jag tycker om estetiska saker, jag lägger inte tusentals kronor på inredning utan på kläder, varför skulle det störa barnen och varför stör det dig? Varför är det fel att vilja känna sig vacker? Jag har haft komplex för mitt utseende i 25 års tid, de sista tio åren har jag accepterat att det är så här jag ser ut och det är befriande. Jag blir jättejätteglad när någon säger att jag är fin, jag har fått höra att jag är "snäll och smart" och det är förstås en komplimang som heter duga, men det är roligt att få beröm för "ytan" också.

    Dr Molly: Om du visste vad jag uppskattar ditt svar! Tack :)

    Mia: Tack!!!Visst är det min blogg och visst bestämmer jag innehållet, annars vore det ju liksom inte jag...om jag bara skulle göra som alla andra tyckte..

    SvaraRadera
  13. Madeleine: Det finns en del som menar att personal inom omsorg/vård/skola skulle slippa karensdag...jag är beredd att hålla med! Tack för ditt stöd!

    Ulrica: Tack!
    Ina: Jo, där får man för att man är en "pedgogisk förälder" och skall låta barnen vara med vid matlagningen...

    *kramar*

    SvaraRadera
  14. Stackars lilla Li! Och er! Min son fick hett vatten över sig när han var liten och det var det värsta jag har varit med om. Men det kommer bli bra igen!

    Ta hand om dig och henne!

    Sedan måste jag säga att det är roligare att samla och köpa saker man använder och njuter av än något som står i något skåp. Själv har jag precis bläddrat igenom Gant-katalogen och jag måste säga att dom har gjort ett lyft designmässigt. Där fanns det mycket jag skulle vilja köpa! När jag gått ned mina gravidkilon och fått lite solbränna...

    Stor styrkekram! Karin

    SvaraRadera
  15. Hej Helena!! Hoppas att du är frisk snart och att Lis hand läker fort. Kan tänka mig vilken mardröm det måste ha varit för er!
    Jag som oxå har jobbat inom samma yrke vet att det är nästan omöjligt att vara sjuk och hemma för man tänker på både barnen och personalen som får jobba extra för det är svårt att få in vik. Det blir extremt stessigt när en i personalen är borta och sen är det även det med ekonomin.
    Du får hälsa till Marie från mig när du är pigg och frisk igen!!!
    Kramar från Helena

    SvaraRadera
  16. Hejsan!

    Något som förundrar mig och säkert många andra är varför du har på sig silkestunikor och andra ömtåliga plagg för flera tusen kronor till arbetet, när man jobbar på dagis, där det är smutsigt och ungar som drar i en o kramas? Det är ju stor skillnad om man har ett kontorsjobb. På vårt dagis har personalen normala anpassade kläder, goretex och annat. Jag skulle reagera om personalen stod som uppklädda till fest, i siden och med korta kjolar när de ska leka o vara aktiva med barnen. Det skulle ge mig som förälder ett negativt, slött, passivt och ytligt intryck. Är det här något du tänker på?
    Mvh Stella

    SvaraRadera
  17. Usch och fy bubblan...! Hoppas du blir bättre snart...sitter också hemma, på doktorns order..., eftersom jag fått en riktigt otäck bihåleinflammation där inga värktabletter hjälper mot värken...Jag vet att det blir kaos när jag är borta, jag vet att det blir massor med extra jobb att ta hand om när jag är borta...och det är något jag avskyr med mitt jobb...Jag är lärare och vi "får" inte vara sjuka. Ingen gör mitt jobb: en stackars fritidspedagog får hoppa in och vill helst ha en planering från mig: vilket inte är så lätt om man är jättesjuk själv... förstår dem så väl, men hur många måste jobba när de är hemma och är sjuka...Det akuta löses: någon är i klassen. Men allt det andra byggs det berg av, och när man kommer tillbaka förväntas det att man ska hinna fixa allt direkt. Föräldrar som blir sura för att det inte kommit någon matteläxa...etc etc...Ibland blir jag så trött på mitt jobb så det finns inte. Tur då att det är eleverna, kunskaperna etc som gör att jobbet är roligt. Sedan vore det ju trevligt om arbetsförhållandena blev i höjd med övriga arbeten år 2010.

    Att blir ordentligt sjuk när man är lärare är det värsta som kan hända. Man sitter hemma och är stressad över att man behöver fixa iordning allt som blivit fel när man kommer tillbaka...och känner sig galen som känner detta. Lägg till småbarnsförälder till detta, med den VAB som ändå kommer då och då, maken kan inte ta ALL vab, så är stressen komplett...

    Ursäkta Skrutteruttan att jag öste ur mig här.

    Du är fantastisk som du är- gör det du vill med ditt liv - och låt inga surkart och avundsjuka människor spela terapeuter här. Sätt på kommentatorsgranskningen och slipp dem!

    p.s: ang att det blir stressigt för de som är på jobbet när någon är borta: ja, och vetskapen om detta gör det inte lättare att acceptera att man är så sjuk att man inte kan jobba.

    Kram, Fia

    SvaraRadera
  18. Karin: Ja usch, det är HEMSKT att se sitt barn lida och gråta av smärta :(, men nu mår hon bra! På torsdag skall vi byta bandage!

    Helena: Jag tror att vi som jobbar med barn VET hur det är, det är andra som inte har vårt yrke som är snabba på att döma!

    Stella: Hmmm, jag jobbar inte på förskola, jag jobbar i förskoleklass och på fritids. Jag kramar barnen, jag busar med dem, låter dem klättra på mig, jag målar, åker pulka och gungar. Kläderna begränsar mig inte överhuvudtaget.DEssutom finns det både tvättmaskin och nål och tråd :). Barnen tycker om mina fina kläder, känner på dem, tittar och visar sin uppskattning. Jag tror inte att NÅGON av alla de föräldrar jag haft efter 12 år som förskollärare upplever mig som slö eller passiv. Ytlig tror jag inte heller eftersom jag mer än gärna pratar om både ytliga och djupa saker. Tvärtom skulle jag vilja påstå utan att verka "förmer" att många tycker att deras barn har en ödmjuk och rar fröken...Jag tror att det är just din inställning som du försöker föra över på andra..

    SvaraRadera
  19. Fia: Jag förstår precis vad du menar!!!!Jag delar mitt klass-skap med en annan förskollärare och det underlättar i sådana här situationer...men det är så mycket annat...utvecklingssamtalen t ex, som drar igång den här veckan..möten, ledningsgruppsuppgifter...Men men, jag försöker tänka bort det och jobbar desto hårdare när jag kommer tillbaka...

    SvaraRadera
  20. Hej har du någonsin fått profesionell hjälp mot din anorexia. Jag tycker du borde träffa någon att samtala med om detta som kan ge dig tips om hur du kan gå vidare.Du verkar ha stunder av väldigt mycket lycka men därefter kommer hela tiden djupa dalar när du inte verkar må så bra. Ta hjälp utifrån för din egen skull men också för din familjs skull.Mvh Petra(en som besegrat anorexia)

    SvaraRadera
  21. Anonym: Jag har inte anorexia utan UNS och ja, jag har fått hjälp! Tack för omtanken!

    SvaraRadera
  22. Här är en fritidspedagog som klär sig i "tråkiga" och praktiska plagg. Jag tycker det är upp till var och en vilka kläder man har på jobbet. Inte bedömer jag barnens pedagoger efter deras kläder, då har jag andra premisser jag går efter, hoppas de föräldrar jag arbetar för har det också. Jag tycker att kommentaren från Stella har en väldigt ytlig och tråkig baksida :(. "Normala" kläder förresten, finns det?

    SvaraRadera
  23. Ätstörning UNS (Utan Närmare Specifikation) kallas varianter av ätstörning som inte kan klassificeras som anorexia nervosa (självsvält), bulimia nervosa (hetsätning med kompensatoriskt beteende) eller BED (Binge Eating Disorder, hetsätning utan kompentsatoriskt beteende).

    En person med en UNS-ätstörning kan till exempel uppvisa samma beteende som vid anorexia, dvs gå på extremt stränga dieter och svälta sig själva.Men går inte så långt att han/hon får diagnosticerad anorexia nervosa.

    Alltså en hårfin skillnad...

    SvaraRadera
  24. Anonym: Vem skriver du till, till mig? Jag kan definitionen på min diagnos och jag har publicerat den tidigare i bloggen. Kan vara hårfin, men det ÄR skillnad.

    SvaraRadera
  25. "Alltså en hårfin skillnad..."

    Skulle det inte vara skillnad på diagnos så skulle det väl inte vara två olika sjukdomsnamn, döhhh!

    /Hårfager

    SvaraRadera
  26. ????Förskolepersonal ska väl ha ÄNDAMÅLSENLIGA kläder iaf. Det är det jag menar med "normala kläder". Alla yrken ställer ju olika krav på vilka kläder man bär. En snickare ser man ju inte så ofta gå runt i kostym, även om han skulle vara snygg då. Privat kan man ju bära vilka plagg man önskar. Mvh Stella

    SvaraRadera
  27. krya på dej/er. Var nu hemma tills du känner dej stark.Kramar

    SvaraRadera
  28. "????Förskolepersonal ska väl ha ÄNDAMÅLSENLIGA kläder iaf."

    Ändamålsenlig plagg får man själv bedöma vad det är. Det finns ingen mall även om vissa tror det eller önskar att det var så.
    Som förskollärare kan man bära vilka plagg man vill om det inte bryter mot anständigheten möjligtvis. Det finns inga krav pga av säkerhet eller praktiskhet på kläderna. Det är upp till var och en vilka kläder som man vill ha på sig. Bara för att vissa väljer att se ut som stöpta i samma form med kort hår, trista "lärarglasögon", jeans, fleece, goretex osv. måste alla ha det då? Jag läste bland kommentarerna här för ett tag sedan någon som ansåg sig kunna känna igen en lärare/förskollärare på flera hundra meters håll och jag kan bara instämma. Är det en merit att se som en lärarklon, är det ens roligt? Jag tänker fortsätta ta på mig kläder som jag tycker är fina på min förskola och hoppas Skrutteruttan gör det med, så kan alla torrbollar hasa runt i det dom tycker passar sig.
    Anita, förskollärare.

    SvaraRadera
  29. Jag tror att jag fattar det den "anonyma" försöker säga, det är en skillnad men inte så stor... så man kan vara lite observant. Diagnoserna är olika men symtomen och på det sätt det uttrycker sig ganska lika...Grejen är att det är ju inget problem att vara uppe och träna kl 05.00 varje morgon. Det är upp till varochen...men den stora varningsignalen är snarare när man mår dåligt över när man inte hinner, eller inte vill...och får ångest av det och känner sig som en dålig människa. Har man då ngn form av ätstörningsdiagnos så spelar kanske inte den exakta diagnosen så stor roll.
    Helena...jag förstår verkligen att du tar illa vid dig när man hoppar på dig på ett elakt sätt. Men minns också att det är många vänliga människor, som älskar och läser din blogg som också har reagerat. Kanske att du skulle må bra av att "prata" med ngn proffessionell. Du har ett stort kontrollbehov som tar sig uttryck i att du vill ha allt perfekt runtomkring dig, tex huset tip topp städat...alltid.... och det inkluderar även din kropp. När saker rasar, som att du blir sjuk, bilen strular eller ngt annat så trillar du mycket längre ner känns det som...du skriver stundtals att du är deppig och ledsen, och då ganska ofta när det inte gått den vägen du planerat. Det stressar livet ur dig. Jag känner så väl igen mig, har varit där. Det tar såååå mkt energi att inte må bra :(. Jag är grymt irriterad på mig själv att jag ens sitter och kommenterar detta, för jag är verkligen av den uppfattningen att var och en gör som den vill, samtidigt så skriver du så medryckande och målande att man verkligen känner hur du mår, man kan känna din glädje, sorg och frustration rakt genom skärmen. Du verkar vara en så go tjej, och det känns som att man känner dig. Och då gör det ont när man ser saker utifrån från ett annat perspektiv. Hade vi varit nära vänner hade jag absolut sagt till dig på skarpen :), för det är det man har vänner till. Nu känner jag inte dig, och vi är inte nära vänner, så jag säger inte till dig på skarpen...:) men jag hoppas att du reflekterar över varför du mår som du mår och gör ngt åt det...för din egen skull. Ps... dessutom...jag älskar din garderob och skulle gå över lik för att ha den. kram anna i gbg

    SvaraRadera
  30. Stella: Jag tycker att mina kläder fungerar alldeles utmärkt i min verksamhet, med andra ord är de ändamålsenliga!

    Anna: Det är klart att jag funderar på varför jag inte alltid mår bra...men jag tror knappast att jag är ensam om att inte alltid känna mig tipp topp. Hur många älskar söndagar? Hur många har aldrig dåligt samvete när det hoppat över träningen eller ätit för mycket onyttigheter? Hur många är helt nöjda med sin tillvaro? Hur många tycker att de har en perfekt uppdelning av hushållssysslor/göromål?

    Jag tycker att jag har en ganska bred umgängeskrets och jag upplever att många tycker att "skit också, det var onödigt att äta både pizzan och chokladkakan". Både män och kvinnor som uttrycker en besvikelse över sig själva att de inte kan motstå frestelser ibland...Jag säger inte det här för att försvara mig själv utan mest för att konstatera att vi är många som tycker livet är lite tufft och motigt ibland...Mitt "problem" är att jag är så förbannat godtrogen och öppen med mitt. Jag har valt att skriva om min problematik i bloggen och ibland vill jag bara ha lite förståelse (eller sympati)....det är oerhört tungt att STÄNDIGT behöva förklara mitt beteende...bara för att jag har en diagnos så har jag liksom inte "rätt" att vilja bli av med kilon på magen, eller "rätt" att få träna. Det känns orättvist och det gör mig ledsen :(

    SvaraRadera
  31. Anna: Förlåt, glömde...vårt hus är absolut inte tipp topp. Det är ständigt undanplockat och dammsuget...men dammar gör jag kanske en gång i månaden, moppar en gång i halvåret...Tvärtom är det faktiskt ganska smutsigt men jag har lärt mig att leva med det...det är liksom "ingen idé", moppar man så är det saft på golvet fem minuter senare...Huset är dessutom fruktansvärt omodernt så att min omgivning är "perfekt" kan man verkligen inte påstå ;)

    Anita: Spännande, du och jag kanske skulle införa en ny dresscode på förskolan ;)

    SvaraRadera
  32. När du då skriver i bloggen att du tokstädar hela tiden är det inte på riktigt då?Om man väljer att lämna ut så mycket av sig själv som du gör måste man var förbered på att det väcker reaktioner både positiva och negativa. När du hyfsat nyligen blivit frisk från din sjukdom så är det kanske inte helt bra att tokträna eller att inte kunna una sig saker in i emellanåt utan att få dåligt samvete.Försök att ta in det folk skriver till dig utan att gå i försvarsställning som tex till Anna som tar sig tid att skriva till dig.

    SvaraRadera
  33. Det är som om du inte tar kommentarerna på allvar, du kommer hela tiden med bortförklaringar, jag vet av erfaren het att har man en gång blivit sjuk, så är man det hela tiden. Med det menar jag att tankarna alltid finns där. Du skrev någon gång i din blog att tiden då du var sjuk ville du så gärna visa upp din magra kropp i små kläder. Nu helt plötsligt är du glad att du kommer i dina små kläder i gen, tycker du det är ett sunt tecken? Ju mindre desto bättre. Jag menar inget illa bara det att du kanske ska stanna upp o fundera en x-tra gång.

    SvaraRadera
  34. Jag tror att Skrutteruttan är beredd på både positiva och negativa kommentarer, det har bloggen varit full av allt som oftast. Problemet är att många tror att de känner Skrutteruttan och hennes vardag bättre än hon själv och envisas med det temat hela tiden. För några år sedan led Skrutteruttan av diagnosen UNS, en diagnos som hon förmodligen är mer bekant med än de flesta "tyckare". Heléna är medveten om att den sjukdomen är av karaktären "nykter alkoholist" och måste noga tänka sig för i vissa situationer, hon prövar och diskuterar dessutom många frågor med närstående. Vilka beslut som Skrutteruttan sedan fattar eller vilket intresse hon bestämmer sig för att odla respekteras av de i hennes omgivning. Visst man kan ha åsikter om det mesta men vi människor är inte stöpta i samma form, några gillar loosefit andra tajta kläder. Några vill lägga pengarna på sin frimärkssamling andra på Odd Molly. En är morgonpigg en annan nattmänniska. Oavsett om man har haft problem med ätstörningar eller inte kan man vara trött, ha en svacka i humöret, vilja klä sig fint på jobbet osv, osv.
    Det handlar om att respektera att vi är olika.
    /P-O

    SvaraRadera
  35. Anonym 1 : Srikver jag i bloggen att jag tokstädar/toktränar? Det är nog DIN uppfattning. Jag PLOCKAR ständigt, tvättar och diskar jämt, jag dammsuger varje dag. Allt det andra som toaletter, lister, golv,damning ugn/spis...det tar jag bara när jag orkar och har lust (dvs SÄLLAN).

    Jag vet att jag öppnar mig i bloggen och jag får ta väldigt mycket elaka kommentarer och folks synpunkter på HUR jag skall leva mitt liv, det måste väl ändå ge mig rätt att försvara mig själv när jag tycker att en del saker är helt uppåt väggarna. Tror du jag njuter och mår bra när folk trampar på mig?

    Anonym 2: Vet du, när jag känner att människor menar väl då lyssnar jag! Ingen människa här inne kan väl veta hur jag förändrar mitt liv och huruvida jag tar till mig råd? Bara för att jag har en blogg betyder inte det att ni vet ALLT om mig, eller hur! Jag tar inte anonyma människor på allvar som är snabba att döma och inte ens kan stå för vem de är! Jag har ett par jeans och två par jeansleggings kvar från min smalhetsperiod, att jag är glad för att jag kan ha dem är inte för att jag blivit smalare utan för att jag tycker om just de byxorna och sparat dem av den anledningen!

    SvaraRadera
  36. jag tycker du har en toppen blogg. du delar generöst med dig av ditt eget privata liv.
    Du skriver om ditt vardagliga liv men barn, jobb, familj och allt annat som de flesta av oss lever med.
    Du delar med dig av det bra , det jobbiga, det glada, det tunga i ditt liv.
    jag tycker du verkar vara en fantastisk människa men massa energi både i jobbet och i det privata.
    du verkar vara en sån som jag skulle vilja ha som pedagog till mina barn. vad glad jag skulle bli om någon av min sons fritidspersonal hade färglada fina kläder på sig istället för trista mörka praktiska kläder. :-)

    Klart man ska klä sig som man vill vad man än jobbar med, så läge man är bra på sitt jobb och kläder inte hindrar en så spelar det väl ingen roll.
    Fattar inte varför folk tror att det är ok att döma och klanka ner på andra bara för att man väljer att blogga och dela med sig av sitt liv.
    Om man nu blir så irriterad eller störd på nåt som du skriver om, så sluta läs istället. eller väl åtminstone att inte vara anonym, utan stå för det ni skriver precis som Helena gör.

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  37. Hei!
    Synd at du er syk, god bedring! Og blås i de sure og negative kommentarene. Merkelig at noen (anonymt) skriver slike ting. Hvis man ikke har noe hyggelig å si, kan man heller holde munn :)
    Klem, Ingrid

    SvaraRadera
  38. Men vännen!Har nästintill inte haft någon datatid på två dagar och tittar in här och massor händer!Ta hand om dig nu och krya på dig! Och krya på stackars Li! Hoppas det läker snabbt!
    Kram Karro

    SvaraRadera
  39. Ja man kan inte säga annat än att många är väldigt engagerade i din blogg! :o) Du verkar väcka många känslor och beröra människor på flera sätt. Fast det verkar egentligen bara handla om några enstaka människor som envisas med negativa kommentarer. (Lite svårt att veta exakt antal eftersom de heter likadant...)
    Men vi verkar vara desto fler som läser och tycker om din blogg och dig precis som du är. <3
    Keep up the good work!
    Eva

    SvaraRadera
  40. Hoppas du mår bättre idag.
    Jag måste tilägga att jag är chockad över alla negativa kommentarer du fått idag när du är hemma och är sjuk.
    Vad är det för fel på alla anonyma egentligen? Jag tror att ni är ett större bekymmer än något annat, och jag tror att Skrutteruttan har både självinsikt och människor (familj och vänner) omkring sig som är bättre lämpade att hjälpa henne om det skulle vara så. För som sagt, man väljer ju vad man skriver i en blogg. Det är en del av den person man är, men inte hela. Och Mollybloggar handlar om kläder.(nu handlar ju din om så mycket mer, och det är en styrka, även om det lockar till sig den här typen av folk - gissar att de kommer från Familjeliv, finns mycket av den typen av människor där). Vill man inte läsa om det, läs en sportblogg eller poesiblogg eller husmorsblogg eller något annat istället då. För jag tror inte att den här typen av anonyma kommentarer, eller för den delen namngivna elaka med, är till någon större hjälp eller stöd.
    Avslutningsvis vill jag säga att jag tror andelen läsare som tycker om att läsa det du skriver vida överstiger det lilla fåtal skitnödiga människor som ibland gör sig hörda här.
    Och hoppas att lilla Li mår bättre nu. Jag ska tänka på det när min Mygga som är några månader yngre hjälper till i köket. (Häromdagen stoppade hon nästan ned handen i kokande pastavatten, det är så lätt att det händer något. Jätteotäckt. Samtidigt vill man ju att de ska få hjälpa till med.) Hoppas det läker snabbt och fint.

    Krya på dig! (Och stunta i de negativa kommentarerna, de säger nog mest om de som lämnar dem.)
    Kram Sara

    SvaraRadera
  41. Här kommer en kram till dig! Hoppas du mår bättre snart! Kram Linda- trogen bloggläsare

    SvaraRadera
  42. Oj, vilken soppa det har blivit i din blogg. Jag önskar att du kan skaka av dig allt som en blöt hund. Upp med hakan! Skickar dig en stor kram!
    ps. Jag älskar din blogg!
    /Fiona

    SvaraRadera
  43. Pernilla: Tack så jättemycket för fina ord och komplimanger!!!!

    Ingrid: Tack!!!Jag håller med, har jag inget snällt att säga håller jag tyst. Ja vill inte ha dumma påhopp och då gör jag inte heller så mot mina medmänniskor.

    Karro: Tack vännen! Li är mycket bättre, skall få nytt bandage imorgon!

    Eva: Jag är glad för er trogna läsare!!!!:)

    Sara: Jag kunde inte sagt det bättre själv...många verkar tro att de känner mig bättre än vad min familj gör...Tack!!!

    Linda: Tack!!!!!

    Fiona: Åh, vad du är rar *tack*

    SvaraRadera
  44. varför har du en öppen blogg om du bara går i försvar när det faktiskt är en del välmenta kommentarer uttryckta på ett fint sätt? (menar inte de negativa som är otrevliga) Det var nån marianne tror jag som var väldigt saklig och lite kritisk, men på ett fint sätt. Sen instämde julia. Du går i försvar direkt, vill du bara omge dig med folk som jamar med så kan du ju inte ha en öppen blogg när du faktiskt är ganska provocerande..
    Jobbar som läkare o självklart behöver man inte stanna hemma bara för att man känner sig lite småhängig, men det lät här som om du verkligen var sjuk fast du kanske bara ville ha medlidande. Jag tar dig på orden o slutar läsa! Det ger mig inte sååå mycket att läsa om att man plockar, dammsugar, tvättar bla bla bla bla. Låter mer som att man måste skriva ner allt man gör för att man ska verka ha hunnit med så himla mycket. Fast det gör vi väl alla som är föräldrar antar jag. Du vill verka vara djup, men efter att ha läst nu hela din blogg, så håller du iaf inte bloggen särskilt djup utan mer som gud vad jag är duktig-blogg, samtidigt som man ser att du blir smalare o smalare, tränar mer o mer, går upp o hårdsminkar dig och klär upp dig (ja jag anser inte oddmolly vara vilka vardagskläder som helst som man inte är lite rädd om, använder dom till vardags själv, men hade inte använt dom på typ dagis) fast du är sjuk. Har stort medlidande med dig, men anser att du är alldeles för öppen i din blogg samtidigt som du inte tål kommentarer som inte bara säger att du är vacker o dylikt och därför tycker jag att mitt medlidande nu börjar bli för stort och jag drar mig därför tillbaka o fortsätter läsa andra bloggar. Det är verkligen få bloggare som öppnar sig så som du gör helt öppet på internet och sen förväntar du dig att ingen ska reagera?
    Jag har medlidande med dig, och eftersom jag inte känner dig så hoppas jag att du har ett tillräckligt stort skyddsnät omkring dig (o inte bara de positiva läsarna här) när du faller, för det låter som om du är på väg. Jag känner att jag numera läser denna blogg mer i min profession och inte som privatperson och då har jag engagerat mig för mycket i en människas liv jag inte känner.
    Hoppas att du mår bättre snart, och lyssnar på de som skriver till dig.. tex att dina barn inte kommer att komma ihåg hur många mollysar du hade eller hur hårt sminkad du var eller hur bra du var på att flänga runt i 180, utan att du var en harmonisk mamma som var DÄR för dom.. Hoppas att dina barn kommer att komma ihåg det..

    SvaraRadera
  45. Ja Helena jag gör som föregående talare. Avgår från din blogg nu. Önskar dig lycka till och hoppas av hela mitt hjärta att du klarar att stanna i tid. Jag är absolut inte någon perfekt mamma/fru/anställd men jag förstår att livet inte är i ditt rasande tempo ialla fall och jag ser att du tyvärr inte har insikten att förstå detta än. En arbetskamrat till mig var ungefär som du tills i höstas då hon fick åka till akuten med misstänkt hjärtinfarkt, 38 år gammal... Det var inte hjärtinfarkt utan hennes liv i 200 knyck morgon till kväll som sa STOPP! Idag jobbar hon 25% och har minnes och talsvårigheter. Det är inte värt det. Kram från en av dina fega anonyma läsare.

    SvaraRadera
  46. ÅH min gud skapare vad folk har problem med dina kläder ,din sjukdom ja allt kring dig!! Nu är du sjuk då blir det massa dumma elaka kommentarer för att det har ju varit lugnt på fronten ett tag. Din man skrev ett fint bra inlägg tycker jag huvudsaken ni vet vad du har i bakfickan med din sjukdom m m han ser mycket och varnar nog dig om detta går för långt som han skrev "nykter alholist" BRA KOMMENTERAT P-O!! Ska säga att min flickas förskolefröken har oxå odd molly på sig och det är såå frescht fint vill oxå ha det på mitt jobb men inom sjukvården att komma i det nope hihi...men önskar att jag kunde men får klä mig fint till från jobbet och på lediga dagar det är viktigt för hela en själv att få vara fin och du är verkligen det!!!
    Att din blogg väcker sådan irritation fattar jag inte du är en öppen rar människa som delar med dig såååå mycket av allt i livet och vem tokdammsuger inte kan göra det 5gånger på endag sjuk men hatar smulor skit på golvet dammar gör jag 2 dagar i veckan är det sjukt eller vad var man gör upp till dem och vad de handlar har på sig jaaa upp till en själv!! Tycker verkligen inte du ska behöva försvara dig hela tiden!!

    Sköt om er idag med och hoppas ni är bättre och att Lis arm läker fort och alla anonyma ge upp !!! Nu lite snälla och schyssta kommentarer och inte sänka tracka Helena hela tiden..
    KRAMAR I MASSOR (ge inte upp)

    SvaraRadera
  47. "Jobbar som läkare"
    Jag har stort medlidande med dig som är så negativ och inte kan ta att Skrutteruttan har en annan syn på sitt liv och situation än du har. Själva faktum att du faktiskt kan framföra alla dina åsikter både negativa (och positiva om du nu har det) innebär ju att bloggen är öppen och att du får reagera. Du talar om att "jama" med, är det du vill att Skrutteruttan ska göra med er som har kommentarer om allt möjligt? Självklart har hon likväl som alla rätt att ha sin syn på saken, eller hur? Om allting är fel på denna bloggen är det ju logiskt att du går vidare och förhoopningsvis fördelar din negativism på andra bloggare.
    Själv vill jag bara säga att jag uppskattar Skrutteruttans blogg med bra och "sjuka" dagar, fina eller ordinära kläder, lågt eller högt livstempo, städat eller ostädat :).
    /Pixel

    SvaraRadera
  48. Jag förstår inte alla som blir förbannade för att du inte börjar leva som dom tycker i kommentarerna,Skrutteruttan. Det är ju bara en blogg för sjutton!
    Jag är en ny läsare och tänker nog stanna här ett tag så om några sura slutar så går det nog jämt upp ;).
    Marie

    SvaraRadera
  49. Jag slutar också läsa din blogg nu. Det känns som om du är alltför öppen för ditt eget bästa. Det blir lite väl snaskigt a la SE O HÖR att läsa om din o din mans relation, städning, om och när man ska knulla, barn som är ledsna, har skadat sig och annat som bör hållas inom familjen/släkten. Hur kul kan det vara för din mamma att få er relation utfläkt här inför tusentals läsare exempelvis? Eller för din man att alla vet att han är arg, glad eller kåt. Jag kan inte fatta hur mesig han måste vara som tillåter dig att spy ur dig allt privat ,som bara rör er två, härinne. Det är verkligen svårt att fatta att du är mamma till 5 barn, du känns verkligen som ett stort barn själv med ett helt omättligt bekräftelebehov. SE MIG SE MIG.. SÄG ATT JAG ÄR FIN O VACKER....

    SvaraRadera
  50. bra skrivet! (ang sista anonyma kommentaren)

    SvaraRadera
  51. Ta inte åt dig Skrutteruttan för nu så är det de vanliga sjuka galningarna igång som bara kommenterar för att ställa till det. Du vet nog vad jag menar för att de har varit igång en gång tidigare i bloggen.
    Cissi

    SvaraRadera
  52. Pixel & Marie: Välkomna!
    Tina: Tack!!!!
    Anonyma: Jag saknar ord...

    SvaraRadera
  53. Cissi: Tack! Det är lättare sagt än gjort. Jag är bara så chockad över att människor som jag inte känner kan tycka så illa om mig utan att ens ha träffat mig.

    SvaraRadera
  54. Johanna/jojoa75onsdag, mars 10, 2010

    Skrutteruttan: har inte varit här på ett tag, hinner inte med att läsa lika ofta som tidigare, tittade in här idag på en ledig dag och blev helt paff. Har läst de senaste inläggen o kommentarerna och även om jag inte alltid håller med dig och dina val så är det ju lite väl häftigt att komma med såna kommentarer som vissa gjort.. Har ingen egen blogg och är glad för det idag när jag suttit o läst hur du behandlas här. Om du nu inte mår bra och blir ledsen ibland som det verkar, stäng bloggen för anonyma kommentarer! Har sagt det tidigare till dig. Hade det varit jag så hade jag nog hållit mig lite mindre privat framöver, eftersom det verkar som att det är det som ger mycket av de anonyma negativa kommentarerna. Hade själv inte pallat med så här mycket negativa kommentarer om jag nu haft en öppen blogg.
    kram o krya på dig!

    SvaraRadera
  55. Johanna: Har ändrat till kommentarsgranskning nu, står inte ut längre..Tack för omtanken!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails