Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

torsdag

Grandmas coat i almost black :)

God morgon :)
Orkade inte skriva något igår kväll, kände mig rätt mör efter dagens bravader.
Det började med att Luca var ledsen på morgonen, behövde bajsa. P-O satte ner foten och sade att nu måste vi ta kontakt med läkare. Mycket riktigt. Vi fick en tid på vårdcentralen klockan 11.

Jag fick åka från jobbet och ta med honom dit. Då hade han faktiskt bajsat före besöket. Jag kan säga att jag inte direkt blev klokare. Snarare gick jag därifrån och kände mig kränkt. Läkaren tyckte det var olämpligt att jag ammat till bara för en vecka sedan och att jag gett Lactulos i för hög dos. Han uteslöt gluten och laktos utan att ta några prover. Blodet "kunde komma från sår när han krystade".

 Jag är inte en person som söker vård "i onödan" men när jag gör det för mig eller mina barn vill jag ju gärna känna att jag blir tagen på allvar. Jag är glad att jag kunnat amma mitt barn så länge. Han har nästintill varit kärnfrisk sedan han föddes. Barnet har aldrig haft feber och bara lättare snuva. Bröstmjölk är ju något bra, det är ju inte så att jag ger honom coca-cola en gång i timmen. Nåja.
Det enda råd vi fick var att ge katrinplommon (lätt, ungen gillar inte ens det!), ge honom mycket att dricka och undvika banan.

Luca somnade i bilen hem. Lyfte in honom och packade upp mitt paket från Country Dreams, tyvärr var linnet slutsålt så det var bara koftan som kom. Åh vad jag blev nöjd med den!

Åkte tillbaka till jobbet. Hann förbereda en del inför Föräldramötet samtidigt som jag var i barngruppen. Slängde i mig en bit paj och bytte om. Växlade några ord med min kollega och sedan började det droppa in föräldrar. Jag tycker att det gick bra! Det är alltid så befriande efteråt när man genomfört något som man är lite nervös för.

Kom hem vid åttasnåret. Satte på en disk och en tvätt. Plockade lite och gosade med Luca. Leon satt vid datorn, han är så duktig nu och tycker det är jätteroligt! Li sov!

Var riktigt trött i morse när klockan ringde. Idag skall barnen gå till förskolan, de är inte hundra, men förhoppningsvis tillräckligt i form. Lite trötta och lite hostiga, men Leons astma är bra och Li´s halsont väck...
Plockade och fixade innan jag tränade.
Idag är en sådan där meckig dag när jag skall få till veckohandling, P-O sitter i möte på jobbet. Jag har 13 Tradera-auktioner som går ut mellan sju och åtta.

Dagens outfit:
Chrysalis Minigown i almost black (storlek 1)
Crochet Grandmas coat i almost black (storlek 0)
Jeansleggings från H&M

Ha en bra dag!!!!
Helénakramar

16 kommentarer:

  1. Men herregud vad då olämpligt att amma? På vilket sätt menade han, framkom det? Jag ammar min 3-åring fortfarande varje kväll/natt.....

    SvaraRadera
  2. ÅHHHH vad du är fin sitter och klurar på den har ju tenfolden i black de påminner ju men den ena är ju kort såååå snygg..hmmmm funderar om det ska säga klick!!
    Jadu inte lätt med dessa läkare....har oxå blivit behandlad lite sådär en gång men det gällde alvedon och skyhög feber inte kul!! Hoppas magen blir bättre att det fixar till sig har inget direkt knep heller mycket vatten undvika för mycket mjölk !!!
    Ha en bra dag med mycket på schemat !!

    kram

    SvaraRadera
  3. Anonym: Nej...men han menade att han var så stor...Pratade med en kollega som sedan sade att i en del kulturer är det "bara fattiga som ammar"...undrar om det kan vara så han menade..att här i Sverige finns det ju mat och barnet är så pass stort...Kränkt blev jag i alla fall :(

    tina: den är ju bra snygg! Kika om den finns kvar på CD...har inte koll om rabatten fortfarande gäller dock...Kram

    SvaraRadera
  4. vilken oförskämd doktor, att amma en tvååring är väl inget konstigt alls! inte konstigt att de flesta slutar amma vid sex månader om det är det här bemötandet man får inom vården.

    SvaraRadera
  5. hej!följer din blogg lite av och till,kan inte låta bli att kommentera ditt läkarbesök,hur han kan utesluta gluten utan provtagning övergår mitt förstånd,man kan vara gluten intolerant med ganska difusa symtom,det måste inte vara diarrè,även förstoppning,kräkningar och eksem kan vara gluten,dock är det ofta den klassiska symtomen på dirrè och undervikt man går på,men som sagt ett blodprov som kan påvisa om det finns antikroppar mot gluten i blodet skulle han kunnat kosta på sig, jag skulle vända mig till en barnklinik och be om en utredning.mvh karin p.s det är faktiskt du och din man som känner era barn bäst! d.s

    SvaraRadera
  6. Åsa och anonym: Tack för support!!! Om det inte blir bättre med magen så vänder vi oss till barnkliniken istället!
    *kram*

    SvaraRadera
  7. Tycker att du skulle ha sagt till att du kände dig kränkt av läkaren och bett att få träffa en annan. Om du inte velat säga till läkaren själv, tycker jag att du skulle sagt till ute i t.ex. en reception. Man ska INTE behöva gå från läkaren och känna sig kränkt!
    Sedan är det ibland stört omöjligt att få hjälp...min mellankille äter inte så bra...vi har fått kämpa hela vägen för att han ska få hjälp, den enda som försökt hjälpa oss har varit BVC-sköterskan. Jag är så trött på alla "duktiga" råd, inget av dem fungerar och de bör väl ända tänka på att vi är en familj med tre barn...inte ett. Vi KAN INTE enbart ägna all vår tid och kraft åt ETT barn. Hjälpen måste vara genomförbar....
    Nu var det ju inte det jag skulle babbla om...
    Snygg du var i din grandmas, min har också kommit, men jag har inte kunnat hämta den ännu...jag hoppas att det ligger en scarf där också för den föll jag för som en fura, aldrig till fullpris dock...men jag tror den blir kanon i sommar....

    Ha det bra...

    Har förresten hör att fikon och päron fungerar bra mot hård mage också. Det kanske han gillar? Päronpure? Eller päron som de är?
    Om han har sprickor som blöder så kan man smörja med något som mjukgör så det inte ska behöva göra ont när han ska bajsa. Tydligen kan de hålla sig då också och så blir det ännu värre....

    Lycka till!

    /Fia

    SvaraRadera
  8. Fy vilken läkare. Säger som de andra...inte alls olämpligt att amma lite större småttingar. Tvärtom.
    Laktosintolerans är inte så vanligt på små barn, men däremot mjölkprotein allergi.
    Vänd er till någon annan.

    Tabby

    SvaraRadera
  9. Skrutteruttan: Jag hade en hel del problem med min son när han var liten. Från han var ca 8 mån till 4 år hade han jätteofta infektioner, öroninflammation, svåra förkylningar, lunginflammation minst tre ggr per vinterhalvår mm. Jag tröttnade på bemötandet på VC, samt att det nästan aldrig var samma läkare, så man fick dra hela historien om igen varenda gång. Kollade gula sidorna och hittade en privat barnläkare och kontaktade honom. Det kostar ju inget att gå privat med barn. Fick direkt förtroende för honom, berättade hela historien, vid det laget var det så mycket så jag hade ett papper jag skrev upp allt på. Direkt började han utreda med blodprov, allergitest, lungrtg (han hade lunginflammation då) och odlingar överalltifrån. Han hade ofta skyhöga infektionsprover, han blev liksom aldrig "vanligt" dagis-förkyld, utan han blev knall-dålig. Vi fortsatte gå dit varje gång han blev dålig, kanon service med möjlighet att komma samma dag man ringde. Efter några ggr kallade han dit oss, då hade han fått svar på allt. Det visade sig att han alltid blev dålig av pneumokocker, han fick vaccination o opererade bort polyper i näsan så att inget kunde ligga o gro där. Sedan dess har jag en frisk son.. Han blir inte mer sjuk än någon annan och inte oftare.
    Lång historia, men min point är att det inte alltid är fel att söka sig utanför den vanliga sjukvården. Ofta finns det någon privat barnläkarmottagning. De är måna om att patienterna o föräldrarna trivs och tar en på allvar!
    Testa det! Det är mitt råd..
    Hoppas det ordnar sig!
    många kramar

    SvaraRadera
  10. Klyx - kan det hetat så?

    SvaraRadera
  11. Min systers dotter har haft problem med magen (förstoppning) från ca 2års ålder idag är hon 5år och det har äntligen blivit normalt.....Det har gått i perioder med förstoppning och varit supertufft....Fick nån typ av lavemang som hjälpte till ...har tagit prover men allt har sett bra ut....tyvärr är det nog så att en del har förstoppning pga att de håller sig så länge innan de bajsar (förmodligen av rädsla för att det gör ont)....
    Hoppas att det snart bli bättre...

    Ang ammningen....Råkade oxå ut för en sådan kommentar...och då var jag inte äns där med lillskruttan...Grrrrr...Man ammar väl så länge man vill!!!
    (slutade för ett par månader sen)..

    KRAMAR

    SvaraRadera
  12. Ska kommentera ang celikaki=gluten är oxå förundrad varför han sa så utan att ta blodprov. Min dotters glutenintolerant upptäktes isamband med debut av din diabetes när labbproverna tog för en studie, kollar man antikropparna och de va positiva sen blev det mera utredning långt.. så man kan ju inte säga direkt att han inte har det...tycker att du ska kräva ett prov på det!!! Som ovan skrev diffusa symptom och vårat magteam sa likadant olika symptom beroende på individ endel lösa,hårda ont svullna endel inget i magen alltså olika men bara sådär på rak arm kan han inte säga att han inte har!!! lycka till!!!

    SvaraRadera
  13. Fin som alltid!
    Vissa läkare blir man inte klok på m,en jag ser att du har fått jätte bra råd här ovan.
    Sov gott!
    Kram :-)

    SvaraRadera
  14. Det var ett olämpligt uttalande av läkaren. Jag ahr svårt att se kopplingen till Lucas problem i det, och det är inte att betrakta som olämpligt att amma en tvååring. OK om Luca varit några år äldre, men en tvååring? Det rekommenderas ju faktiskt av WHO att minst amma till 2 års ålder. Jag förstår att du ände dig kränkt, det hade jag också gjort. Jag tror att det i hans yrkesroll verkligen är att betrakta som ett olämpligt uttalande om det vara är baserat på hans personliga tyckande. Men man orkar ju inte processa om allting. Jättefin coat. De är verkligen Mollys finaste koftor tycker jag., även om jag tror man vänjer sig.)
    Hoppas verkligen Luca mår bättre snart! Stackars stackars!
    Ha det bra!
    Sara

    SvaraRadera
  15. Vårdpersonal bör ju veta bäst och då blir man ju självklart orolig och tveksam när dom utan att tveka uttalar sig angående diagnoser där man kanske behöver stödja sig mot provresultat. En läkare är människa han/hon också och kommentaren om din amning kan säkert ha grund i en annan kulturell bakgrund och inte är uppbyggd på vetenskap. Trist men jag tror att man får ta det med i beräkningen nu för tiden beroende på vem man möter i sjukvården.
    // Victoria

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails