Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

lördag

Namn...

God morgon :)
Idag är en stor dag, Leon har lärt sig säga bokstaven L :) Det gäller att påminna honom för vanans makt råder. Om ett tag kanske Luca slipper heta Juca ;). Han blev så glad när jag visade honom hur han skall lägga tungan i gommen och forma LLLLLL. Han testade sedan att säga alla sina syskons namn (och de har verkligen L i sig allihop). Apropå Luca´s namn, den kraken, han får heta allt ifrån:
Luuuka till Lucka, till Loka.
Hans namn uttalas som Luke på engelska men man sätter ett a efter. Alltså har han inte varken italiensk eller franskt uttal, utan engelskt. Bara en parentes.
Ni kanske har hört sången "My name is Luka" ?
(Om ni klickar på länken kommer ni till sången, men för att komma tillbaka, gå med bakåtpilen annars stängs sidan ner)
Jag är väldigt intresserad av namn, skulle kunna tänka mig en hel drös med ungar till bara för att få namnge dem ;).
Skämt åsido, det ÄR roligt med namn!
När William låg i magen skulle han heta Texas. Micke och jag var helt eniga, vi hade inte ens ett alternativt namn. Båda hade vi jobbat många år inom skola/särskola och man blir färgad av namnen tycker jag, även om han har världens raraste elev så förknippar namnet med just den personen tycker jag. En Texas hade vi definitivt inte haft någon av oss. Som flicknamn hade vi Tilde (och det hade jag hittat under ovanliga namn i en Ameliatidning, det här var innan Tilde de Paula hade slagit igenom och innan Tilde Fröling skapade många rubriker).
När vår förstfödde kom ut såg han inte alls ut som vi hade förväntat oss, jag trodde vi skulle få en lite cool kille som typ skulle födas med gitarr. Icke, ut kommer en rödhårig gosse. Jag frågade Micke innan jag själv hade sett honom "är det en Texas?". Vi konstaterade båda två att det passade icke till vår son (dock har vi ångrat oss många gånger efter det, han var verkligen en Texas, busigare unge fick man leta efter när han var mellan 1 och 4 år). Jag frågade lite försiktigt "men William då?". "Jaaa, det är fint!. Konstigt, där hade vi suttit med almanackan hur många gånger som helst och haft jättesvårt att ena oss och så bara kommer man överens sådär. Några månader senare kom William-boomen. Oj, plötsligt hette var och varannan unge William. Jag har i dagsläget ändå bara haft en endaste William som elev, men de börjar komma nu...
När vi väntade Tilde tyckte Micke att barnet skulle heta det om det var en tjej, jag tyckte namnet var lite "uttjatat", dels var det liksom barn nummer 1 som hade det alternativet och dels började det bli lite småvanligt. Vi gjorde en deal, han fick bestämma flicknamn och jag pojknamn (jag var sååå säker på att jag väntade pojke nummer två!)
När P-O och jag började inleda en relation så pratade vi båda två om att vi ville ha ett barn tillsammans. Jag sade att jag tycker att det är väldigt fint när barnen heter på samma bokstav. P-O hade redan Ludvig och Lovisa så L kändes ju då som ett självklart val. Jag introducerade namnet Li och det kändes såå rätt hela tiden. Vi pratade ofta om den där lilla 2-åringen med solhatt som skulle heta Li.
Döm om vår förvåning när vi kommer ifrån första ultraljudet och fått höra att vi inte väntade EN flicka utan TVÅ pojkar :). Nu blev den en massa namnsnack och vi kom tillslut fram till Leon och Noel därför att de två namnen blir varandras namn baklänges, det tyckte vi var coolt helt enkelt! Det kom inte ut två pojkar ut en av varje och då kändes Li och Leon som det naturliga valet!
När vi väntade vårt tredje gemensamma namn så var det L som gällde och efter många förslag, idéer och hårklyverier så kom vi fram till att Luca var bra!
Jag har en känsla av att jag någon gång kommer få tvillingflickor och skulle det osannolika hända då har jag redan två givna namm och jag viker mig inte en tum! Jag har också varit påstridig och velat ha tre namn till alla mina fem barn:
William Micael Gustaf Edberg
Tilde Astrid Stina Edberg
Leon Carl Victor Kämpe
Li Ester Johanna Kämpe
Luca Björn Oscar Kämpe
Dagens outfit:
Native shirt i chalk
Spoiler underdress i powder
Jeanskjol från Gina Tricot
Strumpbyxor från Twilfit
Jacquard longsocks i royal
UGG i chocolate




Idag har barnen badat och jag har tagit rätt på tvätt. Barnen är påklädda och har precis öppnat luckor i chokladkalendern. Än så länge har vi inga planer för dagen mer än att jag tänker åka iväg till Maxi om en stund, kompletteringshandla lite och köpa lördagsgodis. P-O har fortfarande julklappar kvar att köpa så han behöver väl fixa lite med det kan jag tro.
Vad skall ni göra en dag som denna?
Helénakramar


8 kommentarer:

  1. Hej...

    Det är så kul med namn men oxå svårt!!! Våra tre första flickor börja på F och när vi väntade fyran så skulle givetvis hon oxå få ett namn på F....MEN det fanns inget som jag/vi tycket om....Det blev en MOLLY MADICKEN MARIE.....tilltalsnamn Molly (om jag hade fått bestämma hade det blivit Madicken)....Men oj oj vad många som kommenterat att vi bytt bokstav....VArför?? Så kan ni inte göra!! mm mm...men jag tycker det är viktigt att namnet känns RÄTT...:)...Våra flickor heter
    Felicia Filippa Marie
    Filippa Emilia Marie
    Fideli Tindra Marie
    Molly Madicken Marie

    HA EN HÄRLIG HELG...och outfiten är supersnygg :)

    KRAM /Mia

    SvaraRadera
  2. Hej! vilka fina namn! Känner igen mig i dina tankar, tycker också det är kul med namn, har t.o.m en liten lista i min telefon på fina namn om vi någon gång skulle få en liten till... Jag kommer själv från en syskonskara på sex (fem tjejer och en kille) och vi heter alla på M. Mina tre barn heter på A allihopa: Alva, Annie och Astrid. Ha en bra dag! Kram

    SvaraRadera
  3. Mia: Åh, nu förstår jag att det är du som följde min blogg redan på fl, eller hur? Vad roligt, välkommen hit!!!Dina töser har jättefina namn!

    Madeleine: Fina namn!!!!

    SvaraRadera
  4. Japp...det är jag :)...Tackar...så kul o följa din blogg ...


    Kram // Mia

    SvaraRadera
  5. Det är svårt med namn om man inte har något som är självklart. Min dotters namn hade jag bestämt sedan jag var liten så det gick inte att rucka på. Min mellan kille har oxå 3 namn. Det var så lyckat för Sven heter min morfar och hans pappas farfar och Johan heter min Farfar, riktiga släktnamn med andra ord. Mina barn heter:
    Sofie Angelica
    Sven Johan Andreas
    Jan Dennis

    Ha en bra lördag! Camilla

    SvaraRadera
  6. Inte lätt med namn hade stora visioner med namnen innan utkomst, inte på första men när nr 2 anlände men när hon kom ut jaaa blev som med din nr 1 var inte någon sån hihi...min kära sambo har faktiskt valt alla namnen jag velat lite

    Anna Felizia
    Jonna Maria (ville stava med Y men nope för sambon)
    Jens Vinzent Neo skulle vara (Christina Nemi) men det kom ut en pojke istället!!!
    flickorna har Anna, Maria efter mig och Vinzent Jens pappan jag va inne på Neo men såg snabbt att det inte riktigt passade ihop med tjejerna såå det är våran kombo på namn på våra kära barn!!!
    Ha en underbar lördag kväll
    KRAMA

    SvaraRadera
  7. Nu skrev jag luddigt Vinzent skulle alltså heta Neo i första hand men nedröstad av alla...och så lite för specigt mot tjejernas namn!!!

    SvaraRadera
  8. Oj, tycker du att det är kul att hitta på namn? Jag som våndas så. Tycker det är jättesvårt och vi har långt ifrån bestämt oss.
    Ha en mysig tredje advent!
    kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails