Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

torsdag

Lycka!!!!

NU kommer ett icke-molly-inlägg så vill du bara läsa min blogg för att Du som jag älskar Odd Molly då kan du klicka dig vidare till en annan blogg nu om du har flera favoriter i din blogglista :)
Är du kvar?
Idag har jag jobbat på som vanligt, men det var ingen vanlig dag precis, tänk vad ens flexibilitet sätts på prov när du är förskollärare/lärare/fritidspedagog, det blev inte som jag tänkt mig, men ändå himla bra *glad*.
Hade inget specifikt ledningsgruppsuppdrag och eftersom jag redan jobbat över en hel del valde jag att kompa ut en timme i samband med min rast. Passade på att handla på Maxi, det var en ovanligt liten och billig handling, hade handlat på mig rätt bra sist jag handlade. Hoppade in på Apoteket ock köpte lusmedel, OM vi får tillbaka de äckliga krypen, då skall jag ta mig 17 stå där beredd! Köpte mer Reliv, efter min tokranson igår var det slut på värktabletter hemma.
Magen har för övrigt gjort sig påmind idag, dels tror jag att den hårda konsumtionen av värktabletter igår straffade sig idag och dels blev stressen uppenbart påtaglig när jag kom till jobbet och en pedagog var sjuk. Jag minns inte ens när vi var fulltaliga på vår avdelning sist.
Det är ett evinnerligt pusslande hit och dit, tänka på allt, rodda om och fixa och trixa. Var väl dessutom lite nervös eftersom vi dels skulle få en klass på besök med sina två pedagoger, en personal från en förskola i närområdet och en förälder. Det gäller att vässa till sig ibland! Magkatarren har varit min trogna vän under dagen :(
Det jag skulle komma till som har med titeln att göra är att jag hörde ett så bra inslag i bilen om lycka. Att många bara går och väntar på att lyckan skall infinna sig, men att man faktiskt måste jobba på att känna sig lycklig. Att man varje dag skall vara snäll mot sig själv, att säga snälla saker till sig själv, att ha en trevlig och bra "inre dialog". Han menade också att vi alla föds lyckliga, men att vi sedan krånglar till allt med att analysera, tolka o s v. Självklart förstår jag ju att alla inte föds med samma förutsättningar och att blir lyckliga av olika saker, men jag vill ändå mena att var och en påverkar själv sitt liv. Jag vill gärna tänka att jag är en positiv människa, det är klart att jag också har svackor och tycker att saker är trista eller ledsamma, men för det mesta känner jag mig glad och tillfreds.
Det lustiga i kråksången var att vi hade APT på jobbet sedan och vi går nu alla en SEL (Social Emotional Learning)-utbildning. Idag fick vi en uppgift att skriva ner en lista på vad vi mår bra av. När det var gjort fick vi skriva förkortningar efter:
KR=kostar mer än 20:-
MT=Önskar Mer Tid till
X= Har gjort senaste veckan
E= Utför jag ensam
För mig var det lätt att rada upp massor av saker som jag mår bra av (och då visste vi inte fortsättningsuppgiften som var att markera alla påstående med förkortningar). Det bästa med övningen var att man fick insikt, för min del handlade det om att jag varje dag/vecka får vara med om sånt som faktiskt gör mig lycklig. Om man bara hade fått massor av MT då hade det kanske varit läge att omprioritera i sitt liv?
En sak som gör mig lycklig är min familj: mina barn och min man. Men även sådana ytliga saker som att shoppa, gå på stan, äta god mat, se film. Jag blir lycklig av att jobba och jag älskar mina vänner. Jag tycker att jag är väldigt lyckligt lottad och trots att jag är ateist så tackar jag dagligen "någon" för allt det fina som jag berikats med.
Hur känner Du?
Är du lycklig?
En mysig bild på mig och mina fem barn, låååångt från Odd Molly, men ack så festlig tycker jag, om jag får säga det själv (och det får jag, för det är ju min blogg :))


Ta hand om dig och det just Du har kärt!
Helénakramar


6 kommentarer:

  1. Vad underbart att du känner dig lycklig!! =)
    Men Asket är du väl ändå inte?? Menade du kanske ateist?

    SvaraRadera
  2. Hihi, ja absolut, så knasigt det kan bli :)

    SvaraRadera
  3. Vad underbart bra skrivet! Bilden är fantastiskt fin - du är hemskt söt när du skrattar (ja, annars också!)! :o)

    SvaraRadera
  4. Härligt inlägg och härlig bild:-))
    Jag och min man har gått igenom en hel del tillsammans så vi tycker att vi har lärt oss att värdesätta alla de saker i livet som gör oss lyckliga..
    När något dåligt händer försöker vi istället vända det till något positiv..
    Vissa saker går ju ändå inte att styra..
    Att ha vår familj och varandra med hälsan är det viktigaste för oss..
    Vi är en familj med massor av kärlek i :-))

    Kram på dej

    SvaraRadera
  5. Fantastisk bild!
    Jag äger råttnattlinnet jag med :-).
    Visst behöver man tänka efter ibland. De där dagarna man är varm i magen och känner sig lyckligt lottad skall man försöka minnas de dagar man stressar och håller på.
    Gonatt, eller föresten, kom på att det snart är godmorgon för dig. Jag blir helt matt när jag ser tidpunkten för dina morgoninlägg.......
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  6. Underbar läsning! Ni är så fina på bilden. Lycka!

    Kram

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails