Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

måndag

Nu kommer de snart!!!

Tänk vad man är knasig ändå, här går man för fullt bland tomtar, adventsljusstakar och Lucia-övande barn och så går man och tänker på vårkläder :). Precis vad man behöver i regnigt november, eller hur? Jag har ju sedan första avslöjandet om pre-spring släppet suktat efter klänningen som Helena Christensen har på sig, men nu har jag faktiskt fastnat för en blus också, röd och lite jul-fin, eller vad tycker du?
# 221 Duvet tunic l/s red

#222 Duvet rose dress dark blue

Jag funderar lite på det här med kommentarer i bloggen, jag vet ju att andra "drabbas" av det titt som tätt. Blir kallade tunnor och gud vet vad. Jag har ju fått ganska många kommentarer om att jag shoppar mycket (jag vet, det är ju knappast en hemlighet, men jag har ju uppenbarligen ekonomi för det). Ibland dyker det upp lite "syrliga" kommentarer som jag inte riktigt vet hur jag skall hantera, jag vet inte om det är snällt eller elakt menat, om det är en uppriktig fråga eller om det finns ett bakomliggande motiv. Jag fick en fråga häromdagen om mitt ammande och vindrickande. Som att jag dricker vin varje kväll. Hmm, jag dricker ETT glas vin på fredagkvällen och ETT på lördagkvällen. Jag ammar ett barn som väger 15 kilo och som äter frukost, lunch, mellis och middag. Det lilla lilla han kan tänka få i sig måste ju vara marginellt! Ändå har personen i fråga faktiskt lyckats att ge mig lite dåligt samvete. Jag vet att Livsmedelverket ändrat sina "rekommendationer" och att det är okej att dricka 1- 2 glas vin 1-2 dagar i veckan. Ändå, ändå, gnager det där inne, gör det mig till en dålig mamma?
Det som stör mig är att dessa inlägg med negativ klang ALLTID skrivs anonymt. Varför är det så? Varför vill man prompt föra fram en åsikt (som i vissa fall sårar) och ändå kan man inte stå för det? Hur resonerar du? Jag har flera gånger funderat på olika alternativ:
  • Bara låta de som har ett "konto" posta inlägg (men då misar jag ju alla Er som faktiskt inte har detta och vill säga något till mig)
  • Välja att "förhandsgranska" de kommentarer som jag publicerar, men egentligen är det ju inte publiceringen i sig som stör mig utan att man väljer att gömma sig bakom en anonymitet

Jag har fått lite olika råd tidigare i bloggen, antingen att plocka bort dem på en gång (de tråkiga kommentarerna alltså), eller att överhuvudtaget inte bemöda mig med att svara på dem. Men jag fungerar inte så, när jag känner mig "orättvist anklagad" vill jag ge svar på tal (och aldrig att jag får nya argument direkt tillbaka). Jag undrar liksom om det är en och samma person som irriterar sig på mig eller om det är flera stycken. Jag upplever att kommentarerna är skrivna av någon som känner mig rätt väl, antingen privat eller genom att vara en trogen bloggläsare. Varför väljer man då att läsa om man känner sig provocerad eller upprörd?

Nu till något helt annat. Jag har ju en hel del procedurer och "ordningar" för mig, jag är helknäpp i vissa lägen, jag vet ;). Men t ex så läser jag alltid igenom eventuella kommentarer i min blogg och sedan måste jag gå igenom ALLA bloggarna i min blogglista. Till en början hade jag typ 20 bloggar där, tillslut blev det en stressfaktor för mig. Att liksom hinna med allt, dumt va´! Därför har jag valt att variera mig lite, har valt ut de bloggar som ger mig mest just nu. Jag lägger till ibland och tar bort ibland. Det handlar inte om att någon blogg är bättre än den andra utan mest att jag vill variera mig och att jag fastnat lite extra för en del, antingen på grund av kanske ett visst "klädval" eller estetiska bilder. Några bloggar kände jag att jag blev frustrerad av, att jag bara ville ha mer och mer. De skapade ett begär hos mig som inte var kompatibelt med min plånbok.

Hur gör Du som läser bloggar?

Läser Du alltid allas blogg ( i din blogglista/bland dina favoriter)?

Varje dag?

Ibland när jag känner att jag inte har något för mig och vill ha mer inspiration, då tittar jag in hos någon annan molly-bloggare och går igenom dennes blogglista.

Idag har det varit en bra dag, det var trevligt på jobbet trots rastvärd i ösregnet och sjuk personal. När jag kom hem åkte P-O iväg för att hämta Lovisa på stan. Han köpte med hämtmat från Saigon som övriga familjen åt, jag tog sallad som var kvar från tacosmåltiden igår. Hade en bit baguette i frysen som jag åt till. Har precis druckit mitt kaffe och skall ner i tvättstugan nu!

Förresten, imorgon skall barnen och jag till pappsen *wieeeeeeee*. Han har varit i Spanien i två månader och är ÄNTLIGEN hemma nu, jag har verkligen saknat honom och min fina bonusmamma!

Ha en trevlig måndagskväll!!!!!

17 kommentarer:

  1. Tyvärr finns det FEGA och ELAKA människor som inte alls vågar stå för va de tycker.... Igentligen är de osäkra och därför försöker trycka ner andra för att må bra själv...
    Jag har sagt det för och vet att det är svårt(vet av egen erfarenhet) att inte ta åt dig....
    Får skrämsel hicka när jag läser att du funderar på "spärra" vissa läsare... Jag hittade din blogg av en ren slump på Familjeliv där du skrev att du hade börjat blogga här och på den vägen är det... Halkade in på ett bananskal och fastnade... Är ingen bloggläsare men din blogg ger så mycket och jag känner igen mig till 99% av ditt familje liv... Enda som jag inte delar med dig är ditt intresse för kläderna men innan det är klart så kanske du har lurat dit mig oxå =)))
    Ang ammningen så störs sig folk på det och de letar fel... Själv så är jag ammningsmissbrukare har jag fgått höra en del gånger eftersom min flicka blev 2 i slutet av september och verkar inte tänka sig att sluta än på ett tag....

    HA nu en underbar måndagskväll!!!

    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Ja visst är det konstigt att de som skriver skit alltid är anonyma. Lite småfegt kanske. Lämnar jag kommentar så gör jag det alltid med namn, oavsett vart. Fortsätt som du har gjort hittills. Jag läser din blogg både för Mollysarna och allt annat du skriver om. Mycket känner man igen sig i! Jag tror att det kan reta en del att du är så öppenhjärtig med både framgångar och motgångar. Jag för min del tycker det är uppfriskande med ärlighet!
    Ha en bra kväll!

    SvaraRadera
  3. Vännen mig...ang vindrickande ser jag inte något konsigt i det håller med dig för honom är det ju inte han näringskälla utan tryggheten han äter bra du äter då ett glas vin inte ger mera % iblodet än nåt annat bryts ner fort av kroppen och det du äter. Tycker som förut skit i dessa löjligt fega kommenterare som ej våga stå för sina åsikter feg/barnsligt jaa finns inga ord varför läsa om man bara blir irritread och måsta var elak och reta sig finns andra bloggar då!!! Och hoppas inte du spärrar din blogg för det är nästan den enda jag läser förutom lite inredningsbloggar hihi...och som ovanstående skriver är ju ej klädmärkesfantast men har trillat dit på odd molly haha...underbart!!!! Tycker gärna du ska skriva i din blogg om hur du känner för dessa syrligt elaka nedvärderande jaa skitkommentarer kanske de slutar suger åt sig eller känner tvång att visa vem de är!!! ha en underbar kväll och ang kläderna du funderar på den rödvitrutiga helt underbar fin kan man ha grå svart jaa jeans underdel till supernajs och vit på sommaren mmmm lovely du skulle bara passa såå bra i den med dina fina färger!!!
    KRAM PÅ DIG och hoppas detta inte knäcker dig gör så du slutar dela med dig av ditt allt!!!
    / TINA

    SvaraRadera
  4. Tjejer: Tack för support :) Jag tänkte inte spärra själva bloggen utan mer kommentarfältet i så fall. Jag vill ju gärna skriva om det JAG vill, samtidigt blir jag ju ledsen och går och grubblar på vad folk menar, varför de vill mig "illa", varför de stör sig osv...Nåja, vi får se! Jag är glad stt ni vill läsa min blogg!!!! Helénakramar

    SvaraRadera
  5. Den blusen har jag med på min önskelista, får se hur det blir med det köpet.
    Jag läser i de bloggar jag har på min lista, lägger till när jag hittar nån mer jag gillar. Kul att följa o läsa olika bloggar....
    Ang det andra du skriver om så är det så tråkigt att man gömmer sig bakom att vara anonym och inte våga stå för sina åsikter. Hoppas hoppas du inte tar illa upp och låser din blogg för jag är en av många som gillar att komma in här och läsa vad du har o har haft för dig!

    Ha en toppen kväll.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Försök att inte ta åt dig av dessa kommentarer. Tyvärr så är det nog så här det är med bloggar (har läst om detta hos flera bloggare) och det är alltid lättare att framföra kritik,otrevligheter osv bakom en skärm än öga mot öga.
    Hoppas inte du tappar lusten för bloggandet bara.

    Ja, jag har favoritbloggar men rensar emellanåt. Är precis som du, vissa ger mer än andra i perioder.

    Den översta blusen var kanonfin tyckte jag. Suktar mycket över dessa mollykläder men köper inga. Jag har gjort andra val istället och då får man prioritera lite.

    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Ojoj, jag visste inte att den kommentaren skulle ta så hårt på dig. Jag bara funderade på hur du tänkte kring det. Inga värderingar nedlagda i det alls. Jag trodde att det var väl genomtänkt från din sida och funderade bara på hur du tänkte med det, om du inte ammade de kvällarna/nätterna eftersom jag har förstått att din kille snuttar ganska mycket var det det jag funderade på. Inget illa menat alltså, och jag är verkligen uppriktigt ledsen om jag gjort dig ledsen, eller om du har fått dåligt samvete, det var absolut inte min avsikt.
    Anledningen till att jag var anonym var att jag inte alls känner dig, och du känner inte mig, jag tänkte då att du inte skulle ha så stort utbyte av att jag angav mitt namn.
    Hoppas du tycker att detta var snav nog, men som sagt, jag har inget emot dig, jag tycker inte illa om dig, jag tycker du verkar vara en mycket fin och positiv människa!!!

    SvaraRadera
  8. Hej vännen!

    DU FÅR INTE TA ÅT DIG FRÅN DESSA SKIT KOMMENTARER!!!!

    Du skall se att det säkert är samme ensamme, frusterarde person som sitter och ger sura och elaka kommentarer åt oss alla!!! Det känns förvissor överdjävligt just när man läst det, men shit la mere, ta åt dig av alla de positiva kommenterarerna om vilken härlig avkoppling din blogg ger oss läsare! Jag kikar oftast förbi på förmiddagen och kvällen, och är alltid lika spänd på vad du har att berätta! Du är en härlig bloggerska, och skall inte låta sådana här små, osäkra, människor ta bort det hjärtliga i ditt bloggande!
    DU ÄR UNDERBAR, VACKER OCH EN UTOMORDENTLIG BLOGGERSKA!!! Keep up the good work!!

    Kramisar från din trogne läsararinna i Skåne
    //Mollyflickan

    SvaraRadera
  9. Hej
    ja vad säger man om man nu störs av hur du gör varför läsa just din blogg
    jag fattar inte att vissa väljer att störa sig på andra på ett lite sjukt sätt, de måste ha för mycket tid över

    jag tycker det är kul att läsa om ert coola och alldeles underbara liv

    mvh sommarlydia

    SvaraRadera
  10. Jaaa du... tråkigt att du känner så, men ett sätt kan väl vara att man får logga in om man ska läsa din blogg. Det får jag göra på en del bloggar som jag följer, då måste du godkänna att den personen får läsa din blogg. Kan vara mycket jobb i början kanske att godkänna alla! Vad tycker du om det?

    Förresten hade jag massor av bloggar jag följde, men fick sedan som du pioritera de som gav mig mest för stunden. Just nu läser jag inte alla bloggar varje dag, utan hoppar över ett par varje dag.

    Gillar ditt sätt att skriva! Hittade hit via en annan OM blogg :)

    MVH Annicka

    SvaraRadera
  11. Hej

    Varför det inte är mer äm 1-2 glas på livsmedelverkets sida, beror inte på alkoholmängden utan att de inte tycker att man ska hantera barn om man är berusad.Vilket är helt logiskt.
    Mjölken får samma alkoholhalt som ditt blod. Dvs om du är riktigt packad och har 2 promille i blodet så innehåller mjölken 2 promille också. Mjölken får samma alkoholhalt som ditt blod. Dvs om du är riktigt packad och har 2 promille i blodet så innehåller mjölken 2 promille också. Alltså 0,2%. 0,5% är räknas som alkoholfritt

    Ha inte dåligt samvete för lite vin.

    Tabby

    SvaraRadera
  12. Tack alla för svar och pepp!!!!!
    Therese: Okej, jag förstår, men det var ditt sätt att uttrycka det hela, som att jag drack varje kväll, det gör jag ju verkligen inte!

    SvaraRadera
  13. Jag har inte så mkt mer att tillägga, håller med de flesta ovan, men ville bara ge mitt stöd! Jag läser din blogg varje dag med stort intresse och älskar att du bjuder så mycket på dig själv, beundrar alla som vågar göra det på det sättet som du gör!

    Personliga bloggar är trots allt det som fångar i alla fall min uppmärksamhet. Att det verkar ärligt och från hjärtat skrivet gör ju att man blir ännu mer "fången" och ja, det är nog en bra beskrivning av vad jag tycker om din blogg. Jag tycker om din blogg, du verkar vara en härlig tjej med stort hjärta! Du delar med dig av dina innersta tankar och funderingar, vilket gör att man känner att det finns en riktig person bakom. Stor KRAM till dig, Helena!

    SvaraRadera
  14. Jag länkar till de som önskar vara med i min lista.. dock vill jag ha lite kontakt såklart. Jag läser ALDRIG från min blogglista utan läser via google-reader där jag får indikation att det är uppdaterat. Oftast läser jag på många platser och försöker kommentera där jag har något att säga, kanske inte i varje inlägg. Stress? Ja när det nu står att jag har 75 uppdateringar att läsa sedan igår så måste jag alltså sålla vad jag läser - eller ffa vilka jag klickar upp helt och dessutom kommenterar. Andra dagar är det helt coolt. Man har ju LITE annat att göra också *ASG*

    KRAM finaste Heléna!

    SvaraRadera
  15. Mollyista och Bina:
    Tack för alla varma ord!!!

    SvaraRadera
  16. Jag kan hålla med om att jag ibland kan känna mig stressad för att jag inte hinner kommentera eller läsa allt jag vill, just nu har jag haft en period då jag varit mindre aktiv på bloggen och alla andras och det stör mig för jag vill men ibland så hinner man inte tyvärr. jag länkar till de som har bloggar jag gillar men här finns ju inga rätt och fel så man får göra som man vill och din idé var ju bra för att minska din stress.
    Ang vin och amning håller jag med dig, tror inte ett par glas vin i veckan på något sätt skadar ditt barn. jag ammar också lite än och det händer att jag dricker lite vin eller cider, inte särskilt ofta men som sagt det händer och jag tar det med ro. Använder man sig av sunt förnuft så är det ingen fara!!
    Ang elaka och sura kommentarer, jag har varit väldigt förskonad från sådant som tur är men jag liksom du blir ledsen samtidigt som man kanske får vara beredd på att ta sådant då man lägger upp sitt liv såhär... Jag tycker dock inte att man ska behöva ta skit och förstår inte folk som avsiktligt är elaka. Sådant ligger inte i min natur men tyvärr så gör det det hos andra.
    Man får försöka skaka av sig det och inte ge de något tillbaka, det är min medicin.
    Kram på dig!! Ina

    SvaraRadera
  17. Hej Håller med! Ta inte åt dig av dessa idiot kommentarer! Hade det varit vettiga kommentarer hade de valt att skriva det utan att vara anonyma. 1-2 glas i veckan är väll knappast en synd. Barnen är hela, rena och älskade och det är det MÅNGA idag som inte är och ibland syns det inte utåt. Tomma familjer som gömmer sig bakom pengar och status. Så ta du dig en jäkel eller två ibland. Min mamma sade till mig när jag hade som värst ågren över att jag ville börja jobba igen lite tidigare - Om mamma är glad är barnet glad! Och det har hon helt rätt i. Så... You go girl!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails