Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

tisdag

Skruttbil!

God morgon där ute!!!!
Vi har en skruttbil!
En skruttbil som startar i stort sett varje morgon (när inte batteriet har varit urladdat eller fjärrnyckeln trasig). Men AC:n har varit paj sedan år tillbaka, vindrutetorkararmen är trasig, elhissarna krånglar och strular.
Oljelampan lyser titt som tätt.
Men som sagt den startar och går i kallt som varmt. Vi har sagt att vi behåller den till dess att det är dags för skroten och så pytsar vi in summor i bilen varje år, nya bromsar, nya däck, byte av det ena och det tredje.
Har bokat tid för service och reparationer om knappt två veckor.
Men nu har det hänt något. Det låter som att man kör en traktor ungefär, motorn vrålar och dundrar och det kan var så att avgassystemet är trasigt.
Jag orkar inte ta tag i det och inte P-O heller.
Jag har tyckt i ett par år att "nu satsar vi på en ny bil". Igår var faktiskt P-O beredd att hålla med mig. Det är inte roligt att slänga ut 10-15 ooo på en bil som kanske håller i ett halvår till. Igår tittade vi på lite intressanta bilar på nätet.
Men allt hänger ju på om och hur mycket vi kan låna. Skall ringa till vår bank idag och se om det finns utrymme att låna på huset.
Gör det inte det måste vi nog tyvärr köpa en ny billig skruttbil.
Idag öppnar jag och slutar två, för att börja tre igen. Vi har handledning i ledningsgruppen ända till klockan sex, suck suck. Det är aldrig roligt när sådant inträffar på ens enda korta dag. Men men.
Dessutom skulle mamma ha tagit med Luca till tandläkaren idag, men hon är sjuk så igår fick jag ringa och flytta tiden.
Igår kväll tog vi med alla barnen till McDonald´s, ingen av oss orkade laga mat så då får man ta den kostnaden, trots att man lätt skulle kunna äta oxfilé för de pengarna om man ville det...Ett tag undrade vi om bilen över huvud taget skulle ta oss ut tillbaka till Lundby.
Fy, jag får ont i magen bara jag tänker på det.
Det är urroligt att hämta hem en ny bil, men allt strul innan. Fixa med pengar, leta bilar, göra sig av med den gamla...Fy fy fy.
Håll tummarna att det löser sig för oss!!!
Dagens outfit:
Lovely knit i almost black
Rib jersey i vitt
Vitt baslinne från Gina Tricot
Grå jeansleggings från Vero Moda
Knee length socks
Stövletter från Björn Borg


Ha en bra dag!!!



8 kommentarer:

  1. Hej
    hoppas det löser sig med en ny bil för er!
    jag tycker dagens klädval är SKIT snyggt

    SvaraRadera
  2. Åh hoppas det löser sig med bilen.. det där är urtrist att lägga pengar på.

    KRAM

    SvaraRadera
  3. Jättesnygg outfit idag!
    Kan tänka mig att det är urtrist att lägga så mkt pengar på en gammal bil som man inte vet hur länge den håller..

    SvaraRadera
  4. HÅller med ovanstående....snyggt som vanligt du har verkligen sinne att få ihop det så där supernice men ändå inte överdrivet!! Hoppas du får komplimanger på jobbet för dina fina klädvar oxå...behöver du!! Jaaa fyy dessa bilar suck ...men ett måste när man bor lite utanför oxå vad pengar det flyger iväg...gamla bilar mycket jobb man måste tänka m m nya bilar enkelt inte gör så mycket men värdet blir i botten ändå...hoppas det löser sig och ni får fatt på någon annnars jaa skaffa en häst och vagn...skojja lite håller tummen!!! Ha en bra heljobbar dag fast den skulle vara kort!! krama i massor Tina

    SvaraRadera
  5. Halloj Helena!
    Jag får både svarta o bruna boots, hoppas jag...så det ska gå bra att välja.
    Meddelar så fort dom kommer.
    Bilar är väl bara så jobbigt. Troligtvis för att man inte är kunnig på dom.
    Vi har 3 (!!) som inte är bra. Den ena står m en bogserlina under sig o väntar på att nån ska köra den troligtvis till skroten... Dom andra rullar o låter som traktorer m div åkommor, puh! Senast förra måndan blev jag ståendes 2 tim. Bilar känns som ett nödvändigt ont. Fantastiskt om dom funkar!! Håller tummarna för ett bra banklån o därefter mkt bra bil. Helena här köpte en helbra Toyota o fick massor av hjälp o bra pris. Dom tog steget efter att hon också blivit ståendes x antal gånger...
    Kram o jag lycka till!

    SvaraRadera
  6. Hej alla ni som svarat!!!Nej, det blir inget lån från vår bolånebank...dels finns det inte utrymme att låna mer på huset (det har väl knappt återhämtat sig sedan dippen förra sommaren) och sedan höll inte vår kalkyl. När vi tog vårt huslån hade vi två barn skrivna hos oss (tvillingarna), nu har vi lillkille + mina stora skrivna här. Enligt deras kalkyler måste vi ha 23 500 kronor över när huslånet är betalt. Det har vi inte, trist för oss! Ändå räcker pengarna uppenbarligen till massor av mollysar, knepigt va´! Nu har jag oroat mig hela förmiddagen för det så nu släpper vi det!!!!Får väl kolla eventuella billån eller så får vi laga laga laga...Suck suck!

    SvaraRadera
  7. Hej! Vi köpte bil för snart tre år sedan, och billån behöver inte bli jättedyrt. Vi köpte en ny peugeot, men hade en gammal mindre bil att byta in. Men det är onödigt att köpa nytt, en bättre begagnad som gått lagom långt (kanske mindre än 10000 mil) av ett märke som inte brukar gå sönder är klokare. Vi har för övrigt varit på verkstad hela tiden ändå, med tanke på att vi köpte en ny bil, så det är inga garantier... :)

    Det jag skulle komma till var att jag tror att på ett billån på 130 000 så har vi betalat runt 2300 i månaden, varav större delen varit amorteringar. Tror vi betalar av den på 5-6 år. Och man kan ju få bilar betydligt billigare än så, och nu är det låga räntor. Ibland har bilhandlare erbjudanden också, samarbeten med banker. Och man får ju tänka att man förhoppningsvis minskar sina verkstadskostnader också med en nyare bil.

    Lycka till!
    Sara

    SvaraRadera
  8. Lägga pengar på en skruttig bil är bland det tråkigaste som finns !! hoppas att det löser sig för er så att ni kan köpa en ny bil :-)
    Ha de gott !

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails