Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

fredag

OM jag vore miljonär....

Skulle jag inte lägga mer pengar på resor...
Inte köpa större hus...
Men jag skulle byta ut mina möbler!
Och jag skulle definitivt investera i de tre "sista" önskningarna på skolistan!
Old crazy boots från Primeboots...


Women´s Knit boot från UGG
Jodhpur i red från Swedish Hasbeens

Jag har funderat på en sak...med Odd Molly kommer liksom andra "bimärken". Jag hade inte hört talas om Swedish Hasbeens förrän jag upptäckte Molly-bloggarna...Lika samma med "Humanity for all"....För att inte tala om Primeboots...

Jag har som bekant mycket Odd Molly utan att för den sakens skull vara rik. Inte ens välbetald. Jag tjänar 23 500 som förskollärare och utvecklingsledare och min man snarlikt. Jag är ekonomisk till max med mina pengar och det ger mig utrymme att spendera en hel del pengar på skor och kläder medan jag inte unnar mig så mycket annat. 

Men kan det vara så att många människor har en annan ekonomisk situation och utan problem har råd med både dyra kläder, skor, smycken? Eller har man Odd Molly och till det skor från Skopunkten? Jag vill absolut inte lägga någon värdering i det hela! Jag bara undrar!

Jag upptäcker att jag blivit fartblind! Jag tycker att Calou-boots är "billiga" medan många per automatik ställer dem ifrån sig när de hör priset. 
Det är lite läskigt!
Det är som att jag flyttar gränsen hela tiden...
Vad är rimligt att betala för ett par boots?
Eller för en klänning?
Tänk om skorna ovan fanns på Skopunkten, köp 3 betala för 2 och man går därifrån 700 kronor fattigare. Mot...typ.... 8500:-!!!
Sjuka pengar!

Jag älskar kläder och jag älskar skor!
Gör du?
Men till vilket pris?
Barnen först, mamman sedan!
Och skor att drömma om!

Du, det är fredag. Vinet smakar gott och snart väntar pizza!
Livskvalitet :)
Kom ihåg att du är värdefull!!!
Helénakramar

16 kommentarer:

  1. Härliga du!
    Njut av fredagsmyset;)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Barnen först, mamman sedan...pappan då?
    Gunnar ;)

    SvaraRadera
  3. Hmmm, jag tycker att primeboots är lite dyra, Uggs däremot kan jag lägga pengar på. För att jag vet det blir använda. Jag är inte typen som spenderar pengar på dyra skor, har aldrig varit. Dyra väskor däremot är min svaghet...om jag skulle behöva välja så skulle jag alla gånger välja skopunkten skor och en Odd Molly blus. Jag till och med väljer det fast jag inte behöver. :-) shoes are not my thing...

    SvaraRadera
  4. Smultrongården: Puss :)
    Gunnar: Pappan har egna pengar och köper kamera med tillbehör :)
    Min molly: Du är väsktjej, jag är helt ointresserad av väskor, tänk så olika vi är :)

    SvaraRadera
  5. Hatar att köpa skor, men skulle helt klart kunna tänka mej att köpa nått fint från odd molly och ha till mina skor jag har hemma, OM jag skulle "ge mej råd" att köpa odd molly,vilket jag ej har gjort ÄN.

    Maria

    SvaraRadera
  6. Om jag vore miljonär skulle jag köpa den där åkerlappen du strövade över häromveckan och ha ett par får där. Olika äro livets önskningar.

    Fast fina kläder till mig själv skulle stå högt på önskelistan också. Dock ej skor, är ingen skotjej.

    Här är det huset som är nyckeln till både vår rikedom och vår ruin kan man väl säga... vet inte HUR många tusenlappar vi pumpar in i renovering/husprojekt per månad... inte blir det mycket över till kläder i alla fall. Åh andras sidan är väl övervärdet i fastigheten långt över miljonen vid det här laget men de pengarna har man ju ingen tillgång till såvida man inte säljer.

    SvaraRadera
  7. Hej. Tycker du är jättehärlig och läser din blogg varje dag. Men jag skulle aldrig betala så mycket för varken skor eller kläder. Jag köper mina och barnens skor på skopunkten och kläder på HM och Gina Tricot. Jag har 4 barn och absolut inga pengar att sväva ut med, men jag tycker vi är fina ändå och följer modet. Jag tycker det är vansinne att köpa märkeskläder för massa pengar. Vem bryr sig om 100 år. Kram Monika!

    SvaraRadera
  8. Skor och speciellt stövlar får kosta i princip hur mycket som helt - jag älskar skor och stövlar!
    Men jag köper kvalitet och jag behandlar mina skor och stövlar väl och då håller de i många, många år. Har bl a Miu Miu stövlar som är 10 år gamla - tänk vad lite jag har betalat för dem om vi slår ut det per gång. Jag slog till på ett par Primeboots i veckan, klassiska svarta med dragkedja i sidan - de kommer jag att ha minst i 10 år och då blir priset runt 300 kr. Fnissar när jag kommer på att mina Bally curlingkängor har uppnått den aktningsvärda åldern 20 år och ja, de ser fortfarande nästan nya ut ;)
    Så stirra inte på priset utan tänk på hur länge man kan använda skorstövlar och kläder istället är mitt råd.

    Molly-Marie

    SvaraRadera
  9. Härliga du! Vad tänkvärda ord du skriver.Känner igen mig mkt i vad du skriver.Men för mig har det faktiskt länge nog varit barnen först, mamma sen.Nä, nu är det slut på det.För ett tag i varje fall.Jag för min del har möjligheter att jobba extra och för de pengarna unnar jag mig mina mollysar och skor.För det tycker jag att jag är värd!
    P.S Älskar mina 3 barn!!!!

    SvaraRadera
  10. Ja du har så rätt! Man upptäcker "bimärken" hela tiden! Innan jag föll så huvudstupa för odd molly hade jag inte heller hört talas om varken Branting, ChillNorway Swedish Hasbeens, By Ti Mo eller Primeboots etc, och jag flyttar min gräns hela tiden och jo man blir lätt fartblind och tycker att allt under tusenlappen helt plötsligt är "billigt", hua....Ha en fortsatt fin fredagkväll, ja det ju nästan natt förresten :)
    kram

    SvaraRadera
  11. I jämförelse med resor, upplevelser och minnen för livet tycker jag Odd Molly står sig slätt. Men hade jag obegränsat med pengar skulle jag förstås resa långt bort, klädd i OM från topp till tå, toppat med en Gucciväska och en massa skor i bagaget:)

    Och när det gäller att köpa dyra kläder tror jag konsumenterna tillhör alla varianter; alltifrån högavlönade, köpstarka kvinnor till noggranna ekonomiska budgeterande (men inte nödvändigtvis penningstinna) kvinnor, till kreditkortslirare som aspirerar till "Lyxfällan"

    SvaraRadera
  12. Tack alla för era tankar och åsikter!!!!
    *kram*

    SvaraRadera
  13. Jag skulle lätt köpa ett par primeboots men tvekar för jag tycker att de är bra dyra, men ack så snygga :-)
    Har inga Calou boots av den anledningen att jag har fått för mig att de är obekväma !! fråga mig inte varför :-) är lite rädd för att om jag testar ett par så kanske jag blir "såld" och det räcker att vara såld på Mollysar för mig :-)
    Ha en fin Lördag!
    Kram!

    SvaraRadera
  14. Skulle aldrig köpa ett "vardagsplagg" för mer än 500-700kr. Stans "vanliga klädaffärer" duger aldeles utmärkt för alla i våran familj (och familjens plånbok).

    I våran familj uppsakttas sociala upplevelser och resor. Vilket inte heller är gratis... MEN jag/vi skulle helt klart lägga 8500kr på en helgresa m hotell. Men aldrig ens komma på tanken att köpa ett par stövlar för samma summa!
    Med all respekt, människor har olika intressen om vart man vill lägga pengarna på. Huvudsaken är att man håller sig inom familjens ekonomiska ramar, så man inte hamnar i någon slags "lyxfälla".

    /Marie

    SvaraRadera
  15. Peggy: Calou är supersköna :) Och har ett bra pris (i förhållande till Primeboots och Swedish...)

    Marie: Ja, vi har alla våra olika hobbys :)

    SvaraRadera
  16. Ok :-) jag kanske ska ta och kika på ett par då ;-)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails