Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

fredag

Ekonomi, del 2!

God morgon :)

Då kommer del 2 av ekonomiinlägget. Förra fredagen berättade jag hur vi delar upp barnbidraget mellan oss och barnen och att vi har flera olika konton för dessa pengar.

Idag kom lönen!
  • En stor del av den betalas till ett hus-och bilkonto som P-O och jag har gemensamt. Från det kontot dras allting som har med huset att göra (amortering, ränta, samfällighetsavgifter, vatten, hushållsel, försäkring, bredband, telefoni och tv), bilen (billån, bensin, försäkring, skatt, service och besiktningsavgift) och förskoleavgiften.


  • Sedan har jag ett eget servicekonto som jag betalar till varje månad och från det kontot dras CSN, mobil, a-kassa och livförsäkring.

Med båda "räkningkontona" har jag gjort så att jag gör en kalkyl för hur mycket varje post kostar på ett år. Summan som jag får på ett år delar jag med 12 och sedan betalar jag den summan varje månad. Det betyder att det blir samma "jämna plåga" varje månad. Alltid samma pengar att röra sig med. Ingen oväntad chockutgift när CSN kommer t ex.

  • Sedan lägger P-O och jag varsin summa i en speciell plånbok, en "matkassa". Den har jag med mig varje gång jag handlar. Antingen är det fyra eller fem veckohandlingar mellan två löner och det avgör hur mycket jag kan veckohandla för.


  • Sedan har jag ett pensionskonto med regelbundet månadsspar. 
  • Ett sparkonto som jag sparar till men som jag använder under månaden om jag behöver.
  • Jag har även ett presentkonto, jag bestämmer mig för hur mycket varje barn skall få för i present/julklapp och likadant med släktingar, räknar ut summan på ett år och delar den med 12. Samma summa dras varje månad och när julen kommer finns det pengar på ett speciellt konto, inga obehagliga överraskningar här inte ;)
Med andra ord kan man säga så här. Ordning och reda, pengar över att shoppa för :)

Igår höll jag på med Tradera, det gick ganska bra för mina auktioner. Jag menar, plagg som jag ändå inte använder, då är det bättre att få lite för dem än inget alls! Kikade på Maria Wern, bra bra! Jag älskar svenska polishistorier! Mailade och hade mig!

Dagens outfit:
Oak coat från ChillNorway (storlek small)
Everyday long cardigan i almost black (storlek 0)
Chrysalis minigown i cabaret (storlek 1)
Leggings från me&i
Stövlar från Vagabond
















Ha en underbar fredag!!!!
Jag slutar tidigt och skall verkligen försöka ta det lugnt, det har varit en tuff vecka med många hämtningar och lämningar. Jag känner mig fortfarande lite sliten efter förra veckan med många sena kvällar.

Kram kram

5 kommentarer:

  1. Hej H!
    Snygg kappa....är den varm? Vart köper du C N?
    Annsofie

    SvaraRadera
  2. Annsofie: Nej, inet varm, mer än höstkappa, jag frös idag, men vill man vara fin får man lida pin ;)
    Jag har köpt i Norge, Danmark, från Nantucket och Vestis. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. åhh du är jättejätte fin kappan lovely!! hela outfiten i min smak hihi..du vet black lady här!!
    Återkommer om söndag barnen häniga gemonförkylda inge kul och framför allt smittan tänker jag på !!!
    Får vi boka om MÅSTE vi boka nytt vill träffa dig/er!!

    KRAMISAR till dig du fina

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tack för att du delar med dig av din fina garderob, och info kring din ekonomi.
    Du verkar ha full koll,ordning och vara mycket ansvarsfull mot dina barn och familj vilket ju skapar trygghet.
    Får jag ställa en fråga:(ta inte illa upp).
    Du har nämnt hur mycket din lön ligger på och min undran är:när du flyttat och betalt till alla utgifter du listat,har du då iallafall pengar över till underbara OM och CN kläder.
    Har själv inte mycket högre lön än du,tre barn och jag tycker att utgifterna äter upp det mesta av pengarna!
    Kram C

    SvaraRadera
  5. C: Ja, jag har pengar över, mellan 3-5000! Jag får lite olika lön beroende på om jag jobbat lite extra eller vabbat t ex...sedan har man ju ändå lite "oväntade utgifter" som kommer ibland..Vi bor väldigt billigt och är väldigt ekonomiska kring det mesta...Lycka till!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails