Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

tisdag

Amning!

Hej där :)

Nu är det bra segt att gå upp om morgnarna (är det julledigheten som spökar?). Jag brukar UTAN problem kliva upp 04:50 men de sista morgnarna har ja varit såå trött *gäsp*. Luca höll mig vaken i en timme i natt och det är ju som förgjort när man väl somnar om och så bara får sova i en knapp timme till.

Barnen sover fortfararande (ovanligt). Har förberett till max, lagt fram kläder, Li´s medicin, bäddat, gjort mig i ordning. Brukar ju blogga sist, men idag kastar jag om ordningen lite!

Skall väcka de stora vid sex. Tji fick jag, nu vaknade Luca och vill ha tuuuuuuttte. Hmmmm, hur länge skall jag amma honom? Hur länge vill jag? Hur länge orkar jag? Till påsk? Till sommaren?

Jag har haft tur med min amning, väldig tur. Känner många i min bekantskapskrets som inte kunnat amma fastän de hett velat. Sedan finns det de som inte vill amma och då får det vara upp till dem. William helammade jag i ett halvår, ungen var så tjock så det fanns inte ens kurvor på BVC, varken för längd eller vikt på honom. Vispgrädde i tuttarna! Delammade till dess att han var 1 år, då var jag gravid med Tilde (amning som preventivmetod, pyttsan ;)). Det gjorde så ont i brösten att jag var tvungen att sluta. Han sov redan hela nätter i egen säng så det var inga problem på nätterna, och på dagarna kan man ju avleda med annat!

Tilde gjorde jag likadant med, men de första tre månaderna pumpade jag och sålde till neonatal. En gång i veckan kom en budbil och hämtade min infrysta mjölk. Det var också en upplevelse! Pumpa, koka, diska, frysa, pumpa, koka, diska frysa. Köpte mig en skinnjacka för pengarna :). Helammade henne till sex månader men hon höll sig mer normal, jag viktväktade samtidigt så jag tror att mjölken inte var lika fet till henne. Fick sluta delamma när hon var 1 år. Då fick jag order från BVC, hon hade tappat två kurvor i vikt (hon åt jättedåligt, bara småsnuttade på mig hela tiden). Hon sov också hela nätter i egen säng så det var inga problem. Minns att jag fick handpumpa på jobbet när smärtan var som värst.

Tvillingarna helammade jag också i sex månader. Var rätt orolig innan, om mjölken skulle räcka till dem båda, det var aldrig något problem. Fortsatte amma dem till dess att de var 1 år. Leon envisades med att bita mig och jag kände mig rätt sliten. Har ett kort då jag är gravid med Luca, har jobbat hela dagen (P-O var pappaledig), kommer hem hels slut och tvillingarna var urgnälliga, fick sätta mig i fåtöljen och dubbelamma. I det läget känner man sig bara som mamma (eller mjölkko). Då hade jag varit gravid och fått missfall och var alltså gravid igen med Luca. En del säger att bröstmjölken blir äcklig när man är gravid, men jag tro att det är en myt! Däremot finns det ökad risk för missfall om man brukar få sammandragningar vid amningen. Sägs det. Tvillingarna tog napp och vi hjälptes åt att söva om dem med napp på nätterna. Det gick över förväntan!

Hur gör vi med Luca? Han sover mellan oss och han tar inte napp. Hur mycket motivation och vilja jag än har så är den noll, NOLL, på nätterna *hmmmm*.

Dagens outfit:
Lovely knit i lite lilac (storlek 0)
Svart brottarlinne från JC
Vitt baslinne från H&M
Byxor från H&M








Ha en bra dag!!!!
Helénakramar


12 kommentarer:

  1. Hej!!

    VIll börja o säga att du är superfin i lila :)

    Känner igen mig i det där med amningen....Har inte haft problem med något av mina barn....De första tre slutade jag amma runt strax innan de fyllde ett....Inga problem...de älskade mysstunden på kvällen i knät på mamma/pappa och vällingflskan...MEN NU!! Lillskruttan som fyller 2 i april är superdupermegasnuttig!! Tuuuutte!! Hon tar varken napp eller flaska...klöks av välling...kastar gröten....Ghaaaa....Hur ska jag orka sluta...hon är envis som synden!
    Hoppas att både du och jag hitta styrkan och VILJAN (har jag den? seperationsångest?) att sluta....

    HA EN GO DAG!

    Kram MiA

    SvaraRadera
  2. Super snygg outfit!

    Amning, jag har med haft tur att ha massa mat. Sålda 40 liter då jag låg på neo med ett av mina barn. Så underbart att få hjälpa. De tre stora har jag ammait i 1 år eller 1,5 år. Sen har de slutat självmant. Ammar ju nu med så då får vi se hur länge det håller på. Hon är ju bara 4 månader ännu så ca 1,5 år blir det nog.
    En av alla barn hade vi problem med att sluta men det gick till slut. Han skulle ha på nätterna o helt plötsligt gick det ej, man måste få sova. Kämpade länge med napp o till slut gick det.
    Hoppas du får det avslut på amning du vill ha.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. God Morgon!!!

    Förstår dig fullt ut med amningen =))
    Just nu är det mer amning hos oss...
    Trodde ju att det skulle avta men i vissa perioder så blir det mer...
    Hoppas verkligen på att hon skall lessna självmant...
    Det värsta jag är envis men hon är ännu värre =((

    Ha en underbar dag!!!

    Kram Madde

    SvaraRadera
  4. Du är väl inte klok....blogga innan klockan 6. :-) hur orkar du.

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag tror du måste bestämma dig själv innan det går. Jag ammade N tills hon var 1 1/2 men sen gick jag ner så mycket i vikt och hon snuttade hela nätterna så att en dag fick jag nog. Vi slutade över en natt och hon sov till och med i min säng då. Men jag tror det viktiga var att jag hade fått nog och hon märkte att mamma inte skulle ge sig .

    Lycka till kram julia

    SvaraRadera
  6. Snygging där! Är i samma situation med min minsta, han är 8 mån och jag är trött på att amma på nätterna. Tror maken får ta honom på nätterna tills han har vant sig av med amningen. Brukar ta max en vecka. Håller med dig om att den egna motivationen att inte ta till bröstet på natten är noll.... Ha en skön dag!

    SvaraRadera
  7. Tjejer: Tack för omtanke och er erfarenheter! Jag tycker om att amma, men det sliter också, att alltid vara beredd med tutten. Tack för komplimanger!!!!Kramis

    SvaraRadera
  8. Jättefin idag håller med lila verkigen din färg!!
    Ang ammning inte lätt jag har ammat olika min första 8mån min nr 2 10mån och prinsen i 1år sen ville INTE han längre till min besvikelse för jag ville man han tvärvägrade och ville ha välling iställer jag bara å gilla läget!! har inga råd att ge förstår det är slitigt nattetid du får väl ingen riktig sömn men det är ju mysigt med kanske kommer till en punkt när han inte vill själv längre "BLIR STOR KILLE" som min säger..vi har nu problem med tutten vill att han sluter men orkar ej rikigt ta tag i det behöver sova ha krafter till allt annat då vi har mycket med tjej nr2 upp nattetid ta blodsocker så vi har skjutit fram det till sommaren ska då vara ledig man får ej göra problemen för stora eller hur!!

    Ha en bra dag i snöstormen!!

    KRAMAR Tina

    SvaraRadera
  9. Hej! Fint med lila, det passar dig bra..jag är så glad att jag fick hem en i royal igår:)

    SvaraRadera
  10. Jag tycker det är lite otrevligt när man ser barn som är över ett år som ammas. Dom är för STORA, det ser fel ut helt enkelt.

    En som ammat till 6 mån.

    SvaraRadera
  11. Ophelia ammade jag i 2 år och 3 mån, Amadeus 2 år och 9 månader. Han var så tjock. Vägde 8 kg när han var 8 veckor. Han gick upp 4,9 kg på 8 veckor. Ammade hela tiden. Athena ammas fortfarande, hon har inga planer på att sluta. Sluta amma när du känner att du inte vill längre.
    Som vanligt fin i din outfit. Kramar

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails