Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

fredag

Retsticka ;)

Fördomar, tänk vad folk har mycket fördomar egentligen. Man tror så mycket om andra människor, både bra och mindre bra saker. När jag började på mitt jobb så hade nog ingen speciellt höga tankar om mig, jag fick höra att jag var "bara resurs". Fick en fast anställning på grund av ett misstag i papprena (tack tack, då var det verkligen välkommet). Har haft massor av tjänster på skolan. Just nu jobbar jag som förskollärare i förskoleklass+fritids och som utvecklingsledare i ett arbetslag där vi är 12 medarbetare.

P-O och jag jobbade i samma kärnarbetslag och en gång höll han på att få skrämselhicka när jag vid ett tillfälle lutade mig fram för att knyta ett barns skor och uppvisade en rätt stor tribal-tatuering i svanken. Va´en förskollärare med tatuering!!!? Och inte bara en, utan tre stycken och dessutom piercing i naveln. "Jag som trodde att alla förskollärare hade Birkenstock, snickarjeans och fotstampade näverväskor". TYP ;)

Förskollärare, då kan man väl inte vara finklädd på jobbet! Eller hur kan du köpa Odd Molly med en skruttig "dagisfrökenlön". Ja, det kan man ju fråga sig, eller hur :)?

Jag är nog kanske inte en sådan där genompräktig förskollärare egentligen, jag är usel på att måla och pyssla, jag sjunger så att det skär i öronen, jag gillar inte att vara ute i naturen, jag avskyr vinter och kyla. Men vet du, jag ÄLSKAR barn och jag tror att det syns i mitt jobb. När ett barn kommer rusande mot en "fröken, jag har läääängtat efter dig". Hur glad blir man inte då? Det är desutom en av alla fördelar med att jobba i arbetslag, att vi kompletterar varann. Någon är urduktig på att pyssla, en annna river fram gitarren, någon sköter föräldrakontakten, möten, samtal, en annan letar mossor i skogen. Jag älskar mitt jobb!

Trivs du med ditt? Vad jobbar just du med? *nyfiken*

Förra skolavslutningen hade jag på mig det här. Åh himmel, det fick jag höra efteråt. HUR kan hon? Ha kort kjol (men ändå med nästintill heltäckande leggings) och såååå höga klackar sedan. Jag kan inte låta bli att le. Jag tycker om att retas lite ibland. Lite festligt är det när de fina damerna nästan trillar av pinn när hon den där knasfian kommer i sin utstyrsel.


I år skall jag inte bära de kläderna, men om jag fick önska så vore det trevligt att komma propert klädd i nedanstående outfit :).


#192 Happy monday jacket military

Secretnk white (fron

#239 Secrets tank white (Ba #191 Happy monday skirt military
Om en stund skall Tilde och jag börja med maten. Luca har vait väldigt ammig och mammig (han blev väckt på förskolan eftersom jag hämtade tidigt idag). Skulle fixa fram fika under stooora protester, men här går det ju bra att sitta, då kan jag ju amma samtidigt :).
Ha en bra fredagkväll du fina bloggvän!!!! Heléna






37 kommentarer:

  1. Sitter och ler när jag läser detta inlägg...
    Håller fullständigt med dig...
    Själv så har jag hand om all Ekonomi och mina goa gubbar på ett företag med 19 anställda... Är en ekonom ända ut i fingertopparna men min rädsla var att ursch fy för att måste vara fin klädd på jobbet... Men jag är jag och jag är en jeanstjej med typ munkjacka =))
    Var på en firmafest med min man och hans chef hade en riktig NIPPER TIPPA till tjej och i hennes ögon var jag en stackars överviktig hemma fru och hon idiotförklarade mig helt!!! Hon började förklara ekonomi för mig(hon hade ingen aning vad jag jobbade med samt hjälpt deras företag med bokföringen) Gissa vem som blev idiotförklarade för ALLA andra visste vem jag är och vad jag jobbar med... Det var nog första gången jag har kunnat hållit käften för annars så är jag rapp i den =)) Sen försökte hon förklara att hon som läkarsekreterare kunna fixa remiss om någon behövde... Vaddå??? Tror hon vi var födda igår???
    Ha nu en trevlig helg...
    Kram Madde

    SvaraRadera
  2. Jag har också ett jobb som jag älskar. Jag är sjuksköterska på en neonatalavdelning. Har arbetat där många år och har inga planer på att byta. Ingen dag är den andra lik och alla möten med nyblivna föräldrar och deras nyfödda barn berikar mig ständigt. Kram!

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag är ögonsjuksköterska och älskar mitt arbete för det mesta. Ibland skulle jag bara vilja gå till jobbet och sitta med papper och inte behöva prata med nån. Men andra dagar så fullkomligt älskar jag mitt jobb. När en pat som inte ser nåt blir opererad och efter ser, då är det knappt man kan hålla tårarna borta.
    Helene i Kumla

    SvaraRadera
  4. Sara Mia & Helene : Vilka spännande jobb! Helénakramar

    SvaraRadera
  5. Hej! Nu har jag inga barn men om jag hade haft det så hade jag absolut och definitivt föredragit en UTAN Birkenstock och näverväska. En som vågar vara sig själv och skiter i alla mallar och trams.
    Jag råkar själv väldigt väldigt ofta ut för fördomar. Mycket på grund av mina tatueringar. Men mest för att jag är gift med en kille som är 16 år!!! yngre än mig. Ett tag tog jag åt mig av allt elakt folk har en tendens att slänga ur sig. Men efter 6 år och 2 månader har jag lärt mig att sätta näsan i vädret och istället tycka att jag är fan så mycket bättre än dem, för jag vågar leva utifrån vad som gör mig lycklig jag vågar trotsa ska, bör och måsten. Detsamma gäller dig så sträck på dig tjejen! Kram!

    SvaraRadera
  6. Kanske dags att inviga kommentarsfältet nu efter att ha läst och följt din blogg ett tag. Vet inte hur jag hamnade här, kanske ditt gillande av me&i och din stora härliga familj. Du har (tyvärr för plånboken kanske) fått mig att tycka att Odd Molly är fina kläder och du passar så bra i dom! Mitt yrke då - fröken som du, dock lärare med äldre barn om man ska vara petig. Log när jag läste dina tankar om det där hur en lärare ska vara. Jag får ofta höra att jag är så trendig och piffig. *hihi* Bara för att man liksom har kjol, knästrumpor och stövlar. Jag vägrar ha på mig speciella frökenkläder, jag klär mig på jobbet så som jag klär mig privat. Klart att man kan ha kort kjol på en skolavslutning! You go girl!

    SvaraRadera
  7. Ha ha jag skrattar ihjäl mig!Älskar människor som sticker ut!Särskillt om det faktiskt handlar om att dom är sig själva:)kram kram

    SvaraRadera
  8. Jag säljer telefonsex. Det berättar jag inte ofta i officiella sammanhang...

    SvaraRadera
  9. jag hade inte velat ha dig som dagisfröken åt mina barn. Med enbart Odd Molly kläder, underkläder som du vill ska synas... Hade bara trott att du inte ville att barnen skulle smutsa ner/skrynkla dina kläder.
    Har dagisfröknar som är snyggt klädda, men inte i en hel förmögenhet...
    Du har vääldigt höga tankar om dig själv o "nyttan" med din blogg..

    SvaraRadera
  10. Hej.Jag är undersköterska på en demensavd 75%. Trivs, men inte med varannan helg. Jag tror du är en bra fröken. För det viktigaste är ju att man älskar barn eller hur?

    SvaraRadera
  11. är sjuksköterska på en Neonatal Intensivvårdsavdelning, ingen dag är den andra lik.. Både extremt för tidigt födda barn från v 23 och framåt, samt sjuka fullgångna barn. Älskar mitt jobb, både pyssla med bebisar samt intensivvårdsbiten med all action.
    På söndag kl 20.00 på SVT2 visas en dokumentär filmad på mitt jobb :)

    SvaraRadera
  12. Anonym som inte vill ha dagisfröken med Odd Mollykläder-
    Ehh var framgår det att Skrutteruttan vill visa underkläderna?

    SvaraRadera
  13. Josanne: Min bror är gift med en kvinna som är 19 år äldre :) Inget konstigt med det, huvudsaken är att man älskar varann, eller hur!

    Johi: Precis, våga vägra Birkenstock ;)

    Anonym 1: :)

    Hanna. Shit vad modigt, jag blir alldeles generad om jag skall försöka mig på lite dirty-talk med min man *hihi*. Jag är absolut inte pryd, men just den biten gör mig generad :o

    Anonym 2: Hmmm, nu jobbar jag inte på förskola...underkläder som skall synas (menar du de plagg som Odd Molly kallar för "under...dress, skirt, tank och som ser ut som vanliga linnen, kjolar i andra butiker?) I så fall visar jag dem gärna, urvackra, men jag brukar inte gå i string och bh på jobbet, utan något över ;). Nyttan med min blogg...att hjälpa mig själv är icke förkastligt och har jag dessutom hjälpt andra så är det en jätterolig tanke och glädjande för själen. Du behöver ju absolut inte läsa eftersom du uppenbarligen inte har så höga tankar om vare sig mig eller bloggen.

    Anonym 3: Ja, tack, jag vill gärna tro det. Som förälder är det primära att mitt barn är tryggt och trivs, jag struntar i om det vävt fem mattor och sedan gråter sig till sömns om kvällarna...
    Kram på er!

    SvaraRadera
  14. Jag kan se om någon är en dagisfröken eller lärare på flera hundra meters håll. Är det inte roligare om inte alla är stöpta i samma trista form?

    SvaraRadera
  15. Jojoa 75: Du har ett fantastiskt viktigt jobb, men jag skulle inte vara stark nog att hantera de som inte överlever, jag beundrar er!!!!!!

    Anonym: Jag undrar detsamma, är det titlarna på kläderna tror du?

    SvaraRadera
  16. Men oj vad knasigt jag skrev...jag menar ju förstås att om mitt barn gråter sig till sömns för att det inte vill gå till förskolan/skolan...då struntar jag ju i att det hunnit väva fem mattor, Tryggheten är a och o...

    Anonym: Ibland när man går på föreläsning med kollegor, då slås man av att vi pedagoger verkligen är ett likartat släkte :D

    SvaraRadera
  17. Anonym sa...
    "jag hade inte velat ha dig som dagisfröken åt mina barn. Med enbart Odd Molly kläder"
    Jag tycker tvärtom att det är fantastiskt att barnens fröken är villig att ta på sina fina kläder fast hon jobbar med alla barnen, det är säkert uppskattat. Små barn är såna esteter, älskar fina kläder och vackra färger.
    //Estelle

    SvaraRadera
  18. Jag tror ingen tycker att en dagisfröken inte har råd att handla Odd Molly!Men de flesta skulle inte handla kläder för 80000kr på ett par månader!

    SvaraRadera
  19. Estelle: Tack, barnen vill verkligen känna på kläderna och jag tror som du säger att de uppskattar "fina" saker, oavsett om det är Odd Molly eller ej...de tycker om smycken, hår, klackar, klänningar...

    Anonym: Nej, det kan säkert stämma, jag brukar inte handla för så mycket, men just det har det kostat mig att "bygga upp" den garderoben jag ville ha...nu är tanken att jag skall komplettera den i de nya kollektionerna. Visst kunde jag valt att ha den annorlunda, men när jag äntligen funnit det som jag tycker är JAG då är det värt varenda krona :)

    SvaraRadera
  20. Vilket härligt inlägg, sitter här och ler!! Visst är det väl underbart att ha ett jobb man älskar och trivs så bra med och i ditt fall märks det ju givetvis väl genom att barnen tycker om dig och får förtroende för dig. Vi har likadana underbara "fröknar" på vårt dagis/fritids här och våra barn fullkomligt älskar de flesta av dem =) vilket ju gör att jag som förälder känner mig helt trygg med att mina barn är där mycket av sin tid! Själv jobbar jag som assistent (dokumenthantering, skriver på möten etc) och översättare på ett kärnkraftverk. Så jag sitter i princip framför en dator hela dagarna med stora betongklumpar (reaktorbyggnader) och stängsel (skydd mot terrorister...) runt mig (går igenom typ flygplatskontroll varje dag med metalldetektor och bombsniff etc innan man kommer in) Fast jag sitter iaf i en kontorsbyggnad och man kan ju se vattnet genom stängslet... hi hi. Trivs iaf så bra och gör det jag älskar, nämligen får jobba med översättning =) Kram på dig!

    SvaraRadera
  21. Jag jobbar på en demensavdelning med mycket psyk invävt intressant jobbigt och givande ÄLSKAR MITT JOBB skulle aldrig byta!!Har varit inne på läsa till försklelärare men mitt kall är de äldre med demensdiagnos...jag skulle gärna ha dig som förskolefröken såå kul att man vill känna sig fin och ha fina kläder på sitt jobb och inte bara känna jag jobbar med "bara med barn" då kan jag se ut klä mig typ hur jag vill skit samma ingen märker nåt men de gör det och vi föräldrar med KUL MED LITE PIFFIGA FRÖKNAR!!! Min dotters förskolefröken har oxå mycket O M och det är verkligen fräscht!!!
    Ha en bra kväll och snygga kläder på bilderna kjolen wow!!!

    kram Tina

    SvaraRadera
  22. Madeleine och Tina: Jag blir så glad att ni trivs mer Era jobb, det är så beklämmande när människor vantrivs på sin arbetsplats, himmel, man är ju där större delen av sin vakna tid :o

    Kram på Er!!!!

    SvaraRadera
  23. Vad kul att höra om era jobb och vad ni har för er! Själv är jag pianopedagog, jobbar mest med barn från 2-3 år och äldre såklart, även ungdomar. Älskar verkligen mitt jobb, det enda som är "dåligt" är arbetstiderna. Att spela med barn är så otroligt inspirerande, varje dag på jobbet är som en vitamininjektion!

    SvaraRadera
  24. Elisabeth: Åh spännande! Spelar du med barn som tar lektioner eller i terapisyfte? Har en kompis som är musikterapeut, men det är tyvärr toksvårt att få jobb...

    SvaraRadera
  25. Barnen måste älska dina kläder, det skulle mina barn göra om de hade dig som fröken. Du är så fin och det märks att du trivs med både jobb och kläder. SÅ underbart!

    Jag jobbar som personlig assistent har gjort i snart 10 år och trivs super med det. Men ej att pendla. Har även ett jobb till, på ett kontor, makens familjeföretag. Så skilda jobb men så roliga.

    Massa kramar!

    SvaraRadera
  26. Gokväll! Härligt att tjejkvällen är lyckad. Här har fanny och jag haft lite mamma/dotterkväll. Tittat på tv och ätit Ben&Jerry´s glass. Det blev en favorit hos dottern :-).

    Jag jobbar som husmor i ett församlingshem och det är verkligen världens bästa jobb tycker jag. Ansvara för ett församlinghem men uthyrningar, möten, trivselträffar osv osv. Mycket trevliga och positiva människor och såna behöver jag i stor dos.

    Fortsatt trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera
  27. Sorry, stavar som en kratta ikväll men skyller på trötthet ;-)

    Kram igen!

    SvaraRadera
  28. Nej, jag jobbar inte med musikterapi (men det är säkert roligt och givande det också). Jag driver en egen privat pianoskola där jag spelar och har kul med de barn (och föräldrar) som vill spela piano!

    SvaraRadera
  29. Som en "Odd Molly Make" (frugan är helt hooked) får jag givetvis både hennes egna och andra mollybloggar visade för mig, och här reagerade jag enormt på en del inlägg!
    Det är ju helt fantastiskt vad avundsjuka vissa människor kan vara...
    Folk ska väl fullständigt skita i hur dyra kläder ni väljer att ha på er på jobb, och hur mycket pengar ni lägger på vart plagg!
    Att det till och med gått så långt att någon stackare blev uthängd med namn och inkomst är ju helt sinnessjukt...
    Till att börja med har jag ju blivit ganska insatt i vad dessa kläder kostar, och även om vissa plagg är ordentligt dyra verkar det mesta ligga på mellan 800 och 1600 kr, alltså samma summa man lägger på ett par snygga jeans!
    Inte får jag ta en massa skit för att jag använder jeans till jobb dagligen...?
    Dessutom handlar väl allt om prioriteringar, de som skriver dessa inlägg har förmodligen ett högt huslån, amorteringar på en ny fin bil, dator,tv,hemmabio etc på avbetalning och därför inga pengar kvar att handla för.
    Vad jag undrar är, vart ligger felet i att spendera 50.000/år på kläder ni trivs och ser bra ut i när ingen reagerar om man tar ett lån och köper en ny bil för det fyrdubbla?
    Så länge man har pengarna är det ju bara att köra och vara glad, man kanske hoppar weekendresan till Barcelona och lägger pengarna på kläder i stället till exempel.
    Jag både stödjer gummans odd-molly fascination och köper ett och annat plagg till henne, och det kommer jag att fortsätta med...
    Finns det något bättre än att se sin fru bli så glad för något så litet som det?
    Och ni som gnäller, lär er att prioritera och spara så kanske ni också kan ha råd att köpa ett plagg då och då!
    Och lägg er inte i andra människors intressen ni framställer er själva bara som mer patetiska än ni förmodligen vill...

    SvaraRadera
  30. Å jag jobbar på McDonald's - the lowest of the low - och handlar nästan enbart Odd Molly. DET sticker i ögonen på folk också! När jag fyllde 30 för en månad sedan köpte jag en Louis Vuitton-väska till mig själv i present. Många irriterar sig något fruktansvärt på att jag köpte en väska för x tusen kronor. Men jag hade råd! Jag hade sparat länge.

    Jag har tre barn och en man, och precis som du har vi inget dyrt hus eller annat som kostar skjortan. Vi har två bilar, den ena tjänstebil och den andra avbetald. Inga andra direkta intressen som kostar, förutom att vi gillar att resa.

    Det handlar om att man får prioritera vad man vill lägga sina pengar på naturligtvis! Personligen skulle jag inte kunna shoppa för 80.000 på några månader, för jag har inte de pengarna att spendera, men jag dömer ingen för vad han eller hon vill göra med sina egna pengar. Har man råd får man väl göra vad man vill! Det är direkt osmakligt att andra vuxna människor talar om för dig vad som är bäst.

    Stå på dig! Å kolla gärna in min blogg! :)

    Kram!

    SvaraRadera
  31. jag anser att om folk vill handla odd molly( jätte fina kläder) för sina pengar, så okej, ditt val, men att lämna sina små barn i bilen på en stor parkering tycker jag inte är okej, med allt som kan ske... men det har ingen kommenterat...

    SvaraRadera
  32. Vart kom det där ifrån?
    Det står väl ingenstans att varken "skruttiruttan" eller någon av de andra odd molly fantasterna lämnar sina barn (eller hundar för den delen) i bilen på en stor parkering...
    Och om någon nu gjort detta så har det ju defenitivt inte med klädernas värde att göra... Finns säkerligen kvarlämnade djur och barn i bilar utanför sko-rönne och myrorna också.

    SvaraRadera
  33. Odd Molly-make: Det var roligt att få ett manligt inlägg här och vet du, det var mig du skrev om...med inkomsten och det där....Jag skulle bli superglad om P-O överraskade mig med ett OM-plagg, än så länge har han snällt dragit fram sitt visa och det är jag oändligt tacksam för, men visst vore det extra roligt om han hittade en favorit själv och gav mig. Får jag skicka honom på kurs hos dig? ;)

    Maria: Där har jag jobbat i sju år, det finns inget annat jobb som lärt mig så mycket om kundhantering och stresstålighet, jag är jättestolt och glad över att ha de åren i bagaget!


    Anonym: Ja, nu får du berätta för mig vad som kan hända! Vi lever inte i USA. I såfall skulle jag inte kunna skicka mina barn vare sig till skolan eller förskolan med risk för bombattentat. Jag skulle inte åka buss med mina barn, ingen är bältad. Karuseller är inte att tänka på, tänk om de havererar. Tänk om mitt barn blir bitet av en huggorm i skogen? Det finns så mycket hemskt som kan drabba ditt barn VARJE dag när du inte är med som förälder. Tänker du att någon skall stjäla vår buss och inte väcka uppmärksamhet på en kundparkering utanför Willy´s? Eller spränga den i bitar med barn i? Jag lämnar inte mina barn i en varm bil med uppvevade fönster en het sommardag, DÅ kan det ske olyckor.

    SvaraRadera
  34. Jag älskar oxå mitt arbete som förskollärare. Äger inga Odd Mollysar men tycker om kläder och har oftast kjol och leggings på jobbet. Barnen gillar benvärmare och mysiga strumpor och klappar lite extra på benen och säger att sådana har jag hemma. Har jag någon glittrig tröja på mig för att "glädja barnen" så tycker dem jag är så så fin. Men visst syns det generellt att vi är förskolepersonal när vi har studiedagar och massa fröknar samlas på ett ställe. En del av oss byter helt skepnad medans vissa ser likadana ut som på jobbet och några bara piffar till det lite och så finns det Odd Mollysar.
    Hälsningar Mamma Mia

    SvaraRadera
  35. Mamma Mia: Stort medhåll härifrån :)

    SvaraRadera
  36. hihi läste lite bakåt o hittade denna. Jojoa75 då har du kanske haft hand om min Axel. Kul! fast det vet jag ju inte, men dokumentären som gick då var ju från Lund o där låg ju Axel pga sin asfyxi-07

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails