Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

måndag

Då tog det fart!

Jag vet inte om jag skall skratta eller gråta. Både och troligtvis. Mitt sista inlägg skapade en hel del diskussion och lååånga inlägg. Jag minns långt ifrån allt och jag vet inte om jag orkar läsa igenom allt en gång till. Det pratades om andemening. Och vilken är den egentligen? Att jag är en egoistisk shopaholic? Att jag som vuxen, arbetande småbarnsmamma inte skall tro att jag får shoppa kläder till mig själv för mycket pengar? Hemska tanke, pengar som jag själv jobbat ihop. Att jag borde ägna mig åt att resa med barnen? Att jag skall gå i terapi för mitt hål?

Jag tycker också att jag handlat för mycket pengar och jag brukar inte handla för de summorna. Nu har jag hittat ett märke som jag tycker väldigt mycket om, som jag känner mig fina och vacker i (oavsett de där förödande kilona som lätt triggar igång en bantning). Jag kunde efter sommaren inte ha ett enda plagg från min forna garderob. Inte ett enda. Självklart skulle jag kunna ha byggt upp en ny garderob från H&M. Men jag ville inte det, jag ville ha något annat! Något som jag dessutom kan sälja om jag tröttnar eller gud förbjude skulle bli sjuk igen. Jag har sålt nästan alla plagg från i våras, 25 kronor på Tradera för ett par Gina Tricot jeans för 500, snacka om dåliga affärer (och jag hade ett tiotal).

Varför säljer du dina gamla kläder? Det frågar P-O. För att jag är en vuxen kvinna, jag skall inte sträva efter att ha tum 24 på jeans. Jag är sjuk i den kroppen.

Jag förstår att min ekonomi förbryllar en hel del, att jag som är "dagisfröken" skulle kunna ha pengar. Ja, hur kommer det sig? Jag har gjort flera inlägg om mitt ekonomiska upplägg. De siffrorna som någon kikat på i taxeringskalendern är inte riktigt korrekta med dagens löner. Dels var vi föräldralediga båda två det året med Luca, dels har jag ett annat uppdrag idag som genererar en annan lön. Vem betalar 5500 i skatt på en lön på 18 000? Inte i Örebro i alla fall! Jag brukar kallas "messerschmitter" av min man. Jag tycker nämligen inte om sakfel. Nu var det egentligen inte det jag skulle skriva utan att just Du inte vet någonting om mina tillgångar. Vad säger taxeringskalendern mer än vad jag taxerade för 2008?

Tänk om jag...
* Har fått ett fett arv
* Har vunnit på Lotto
* Skrapat fram 25 000 i månaden i 25 år
* Sparat pengar i massor av år som jag faktiskt vill använda nu
* Säljer min kropp på nätterna
* Får pengar av någon
* Jobbar svart
* Har sålt aktier
* Säljer av saker jag inte vill ha
* Sålt guld
* Har sålt en bostadsrätt eller ett hus

Tänk om? Vem är Du att avgöra om jag har råd att handla Odd Molly? Vem är du att döma vad jag skall göra för mina pengar?

För mig är det inte ett alternativ att gå ner i tid. Jag älskar mitt jobb och tycker fortfarande att jag har mycket tid med mina barn! Vi har t ex ingen pendlingstid, vi jobbar en minut från förskolan. Vi bor fem minuter därifrån. Barnen har tre korta dagar i veckan och två längre. Perfekt tycker jag. Dessutom har jag en tjänst som inte skulle kunna utföras på mindre tid.

Det pratas om hål och vad de fylls med. Någon menar att jag fyller mina hål med shopping. Och Om jag gör det, är inte det bätrre än att fylla dem med alkohol, missbruk eller ett destruktivt beteende? Vem skadar jag med mitt handlande? Ingen!

Jag har bara en önskan, läs inte min blogg om du blir irriterad, förbannad, avundsjuk, upprörd. Jag vill att min blogg skall ge dig något, inte motsatsen! Jag tror på snällhet. Jag väljer att vara snäll när jag kommenterar i andra bloggar, vem vinner på att vara elak, otrevlig, dryg? Inte mottagaren i alla fall. P-O brukar säga att jag är naiv som bara tror gott om folk. Jag vet! Jag går på törnar hela tiden. Men jag är glad att jag inte är bitter på mänskligheten. Kanske lite realism vore bra hos mig...men jag mognar väl till det en dag med!
Tack till alla er som "stryker mig medhårs", Ni förgyller min dag!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Morgonen här har gått åt till en del praktiska saker, har laddat ner ett nytt bank-id på P-O´s dator, min dator krånglar hela tiden med det programmet och jag har aldrig fått det att fungera. Har anmält föräldrapenning. Ringt till förskolan. Gett barnen frukost och gett Li medicin, älskade unge, hon tog det på en gång, i en liten doseringsmugg. Med belöning efteråt. Jag blev såå lättad! Har tagit rätt på tvätt och tvättar igen, bäddat, plockat och gjort mig i ordning.

NU skall jag leka med barnen!

Tre busungar på lekhumör!
Pojkarna i kläder från me&i, Li i tröja och strumpbyxor från PO.P, kjol från Nova Star.

Dagens outfit:

Hatehate tee i purple (storlek 0)

Brottarlinne från JC

Coquette skirt i purple (storlek 1)

Strumpbyxor från Twilfit

Knee length socks i grey







Slarvfrisyr och sköna kläder passar bra en hemmadag :)
Kram på dig!!!!




40 kommentarer:

  1. You go girl!!!! BRA SKRIVET!!!!!!

    Kramar // Mia

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare, jättebra skrivet Helena!! Håller på dig hela vägen! Kram Madde

    SvaraRadera
  3. UC ljuger inte. Den ger svar på förmögenhet också. Vad ert hus taxeras till osv. Har full koll. Och hade man pengar undanstoppade i madrassen skulle man väl knappast springa till banken och be att få låna till en bil. Isf är man ju dum i huvudet.

    Så, nu ska jag sätta mig tillbakalutad och läsa din blogg och titta på de vackra bilderna på dina kläder. Jag menar det verkligen men det kommer du inte att snappa upp för du kommer bara fokusera på mitt påhopp som inte ska ses som ett påhopp. Ja-sägarna runt omkring dig kommer säkert banna mig men det är OK.

    Vakna upp annars kommer kraschen snabbare än du tror.

    SvaraRadera
  4. Jessica: Det är just det att Du inte vet! Du tror saker om mig som du inte har en aning om. Jag betvivlar att de som läser min blogg jobbar på UC och kollar min "kreditvärdighet". Varför kan du inte nöja dig med att kika då, varför måste du lägga till en syrlig kommentar? Jag är vaken!

    SvaraRadera
  5. men hjälp hur har människor tid att läsa på om er vi har fullt upp med oss själva !!
    jag tycker att du skriver roligt och alldeles underbart om er fina familj,därför läser jag din blogg
    strunta i alla knäppisar som borde ägna sin tid till sin familj i stället för att skriva taskiga kommentarer till er
    //sommarlydia

    SvaraRadera
  6. Varför kan inte folk lägga av med dumma kommentarer!! SLUTA LÄS om det inte passar!!! Har man så lite att göra så man sitter och kollar upp andras UC mm...SKAFFA ER ETT EGET LIV!!

    Hoppas du kan bortse från alla elakingar...

    KRAM // Mia (igen)

    SvaraRadera
  7. Skrutteruttan - Jag läser din blogg varje dag och tycker att du är helskön :) Du är jättevacker i Molly-kläder och om du mår bra av att shoppa och det inte drabbar någon annan så fortsätt.

    Måste bara skriva en liten kommentar angående Jessicas inlägg...... Hur tusan är man funtad om man sätter sig och kollar upp folk i taxeringskalendern?!! Det känns inte riktigt friskt måste jag säga. Kraftig stalkervarning och brist på eget liv Jessica.

    Kram på dig Skrutteruttan!

    SvaraRadera
  8. Tjejer: Tack!!!Det är precis Er jag behöver, man blir ju knäpp av att läsa dumma saker om och om igen :( *kram*

    SvaraRadera
  9. Blir mörkrädd kollar folk upp din ekonomi har de inte andra bekymmer wow allså, rätt imponerade vilken möda bara för du fått kärlek till O M och lagt ut en förmöghenhet på det är JU DIN ENSAK det är din ekonomi och dina val eller hur!!! Jisses haha...håller med de trogna läsarna go girl go...
    håll huvudet högt och jaa gud vad tråkigt vi skulle ha om du inte hitta O M kläderna, inte startat denna blogg då hade vi inte lärt " känna varandra" SKITTRÅKIGT!! och jag kan ju då inte ge alla mina kommentarer!!!!
    Jessica ska ta en "timout" en funderare jaa gör man såå herregud!! Du har iaf som jag ser det full koll på din ekonomi och vem vet om du har något av det du punktade och jaa who knows och det är ju inte våran buisness och defenitivt inte att snoka rätt på det heller, berätta gör man om man vill, annars fine men sluta med alla trackerier!!!

    SKAFFA ETT EGET LIV OCH SLUTA LÄS RETA ER det gör oss bara till tajtare bloggvänner!!

    KRAMAR OCH STÅ MED RAK RYGG FÖR DETTA ÄR SKANDAL HELENA att man ska stå ut med detta att bli granskad är CHOCKAD kan inte släppa det!!!

    Ha en supervabbdag, skönt att Li tog medicinen duktig tjej när dosen klar får hon nog åka shoppa något fin!!!

    KRAMAR en chockad Tina

    SvaraRadera
  10. förresten vad fin du är idag som alltid ledig vabbarklädsel!!!
    sköt om er nu!!

    SvaraRadera
  11. HiHi , jag håller med ovanstående, har har man TID att kolla upp andra så!? Har ju fullt upp med mitt egna?!
    Du behöver inte försvara dig heller!

    Ja, det där med vart pengar kommer ifrån undras säkert här med när jag handlar Molly, är ju mammaledig med en nyfödd (inte så fett betalt=)) Förlorade ju min mamma i juni, fick en del pengar där....och ja, jag har handlat en del mollysar för dem,(även köpt resa med barnen osv osv), jag tänker inte skämmas för det efter den förlusten...

    Fortsätt vara du helena, många kramar!

    SvaraRadera
  12. Filippa: Tack! Hur många andra behöver försvara sig? Jag skulle aldrig ställa någon annan till svars. Kramis

    SvaraRadera
  13. Jag uppskattar din blogg mycket! Att du skriver personligt och verkligen är den du är. Att få följa någons vardagstankar är fint. Jag misstänker att du bloggar mest för din egen skull som ett andningshål. Då hoppas jag att inte du stör dig på folks knasiga kommentarer.

    SvaraRadera
  14. Linda: Visst är det så, mest för min skull, men samtidigt är det ju oerhört roligt att någon vill läsa om just mig. Jag blir superledsen av påhopp, men jag behöver öva mig så jag får väl se det ur den synvinkeln. Att jag förhoppningsvis går starkare ur allting. Tack för omtanken!!!Kramis

    SvaraRadera
  15. Har alla ja-sägare sagt sitt nu eller?

    SvaraRadera
  16. Läser man inte en blogg för att man tycker det är intressant,inspirerande, roligt mm?? Eller kanske du JESSICA läser för att sen kunna kritisera och få personer att må dåligt!!!!

    Håll dig till bloggar du klarar av och lägg dig inte i andras liv.....

    // Mia

    SvaraRadera
  17. Men då är det ju bättre att stänga bloggen för okända, så slipper du alla som inte håller med? Eller hur? Du vägrar ju ta dej till att detta är inte "normalt". Och vet du, man behöver inte vara normal. man duger ändå! (Men man får nog ändå bli varse om att det kan sticka i ögonen hos folk. )

    Men Ja-sägarna blir ju starkare vid mothugg, så det kanske ändå går plus?

    SvaraRadera
  18. Jag har många som kommenterar trevligt som är anonyma...då tappar jag ju dem, eller hur? Jag har ingen ambition att vara "normal", jag vill bara tillåtas vara mig själv :)

    SvaraRadera
  19. Tack för en fin blogg Skrutteruttan! Jag tycker Odd Molly ska vara och förbli GLÄDJE så skit i vad alla andra tycker, var dig själv!!

    Fattar inte hur bla Jessica orkar... Bry dig inte om henne, hon saknar det liv DU har!! Säger bara AVUNDSJUKA!!

    SvaraRadera
  20. Försök att ta till dig av både de negativa och positiva kommentarerna för din egen skull.Jag antar att en hel del av era bråk beror ekonomin och det kostar mycket pengar att dra runt en stor familj.Om det nu stämmer att du har handlat för 80000kr på kläder som anses vara "gamla" när nästa säsong släpps så känns det som du behöver tänka om!

    SvaraRadera
  21. Linaplina: Tack!
    Anonym: Nej, vi ödslar inte energi på att bråka om pengar, vi har haft separerad ekonomi från dag ett och det är skönt när man har särkullbarn! Jag anser inte att mina kläder är gamla, de är lika vackra fastän de är köpta i somras!

    SvaraRadera
  22. Hej Skrutteruttan!

    Tycker det är obehagligt att någon sitter och kalkylerar på din ekonomi. Din ensak! Tur att du kan tala för dig.

    Tack för att du bjuder så mycket på dig själv! Kram! Karin

    SvaraRadera
  23. Karin: Tack...ja, faktiskt så är det tur, det hade varit hemskt om någon blev så påhoppad och sedan inte kunde försvara sig. Hoppas du vill fortsätta titta in ibland! Kramis

    SvaraRadera
  24. Jag är helt stum! Helt gråtfärdig över hur man kan vara som Jessica. JAG är ingen ja-sägare. Jag säger oftast vad jag tycker och man håller sällan med alla om allt. Men om jag inte tycker som någon annan känner jag då behov av att vara utstuderat djävla elak? Nä, jag får ont i magen av att tänka på att sådana som Jessica finns. Som gör detta av bara elakhet. Utstuderad elakhet! Sjukligt beteende!
    Att sedan skriva -har ja sägarna sagt sitt?
    Hon riktigt njuter av vad hon satt igång. SJUKT!
    Helena, jag fattar att detta tar energi, även om du inte vill det. Och Jessica är sååååååå inte värd det. Lägg din energi på din underbara familj. Jag blir rädd av att dessa människor finns. Som bara vill andra illa. VAD är det som retar så med OM klädköp. Har aldrig sett denna hysteri och förföljning av någon som lägger pengar på annat. På andra saker som kostar. Alla kramar i världen till dig! Och hinkar av styrka och mod att vara den du är.
    Synd att du inte skall på träffen, hade velat träffa dig!
    Kramar
    Mia

    SvaraRadera
  25. Mia: Åh du skall veta att det värmer! Allt detta fint jag fått höra idag från människor som vill mig väl, det värmer! Det hade varit roligt att följa med, men tyvärr inte genomförbart, jag skall njuta av alla era fina bilder sedan! Tack rara du för omtanken!!!Kram

    SvaraRadera
  26. Hej! Jag brukar allt som ofta läsa din och andra OM's bloggar då jag själv är väldigt förtjust i OM kläder och köper själv en hel del. Jag har dock aldrig kommenterat här men tänkte att nu är det dax. Vill först säga att jag gillar din blogg jättemycket då du skriver så öppet och ärligt och du verkar utstråla så mycket värme och kärlek. Sådana personer ska vi vara rädda om då de inte växer på träd. Att ifrågasätta ditt shoppingbeteende om det är sunt eller inte tycker jag inte någon har med att göra såvida du inte själv ber om att få andras syn på det. Att sedan gå igenom vad ni tjänar och äger tycker jag absolut är ett övertramp och otroligt illa. Vi är många som tycker om och gillar din blogg just för att du är den du är. Många kramar från mig som kommer att fortsätta läsa (och förhoppningsvis kommentera lite mer frekvent framöver) din fina blogg.

    SvaraRadera
  27. Jisses!! finns det folk som sitter och kollar upp din/er ekonomi på detta sätt !! Helt galet, men om jag inte har fel så blir man väl underrättad om någon har tagit en UC och då lär du få veta vem det är, om du nu bryr dig! Försök att ignorera trista kommentarer...det är ditt liv, dina pengar och du gör vad sjutton du vill med dom!! Stå på dig tjejen!
    Kramar!

    SvaraRadera
  28. Hej Skrutteruttan!
    jag tycker också att det fräckt att kontrollera era inkomster och taxeringsvärde på huset bara för att kunna argumentera mot dina köpvanor. Jag tänker dock argumentera för att du borde spara mer och konsumera mindre. Jag sparar 6ooo varje månad för att bygga upp en buffert, det har gjort i många år nu och det tror jag alla skulle må bra av att göra, särskilt ni unga. Jag tycker det är roligt att läsa din blogg även om jag inte är så intresserad av Odd Molly.

    Liv

    SvaraRadera
  29. Jag har själv ätstöringar & det ber0r på ngt hål s0m jag måste fylla. Jag tycker det är såå bra att du har hittat ngt s0m gör dig glad s0m du känner dig vacker & s0m du kan köpa & ge dig själv UTAN att skada dig med svält. 0dd M0lly är dessut0m så att det kan vara skönt att " växa i" då de inte visar varenda litet veck där de välbehövda kil0rna sätter sig på vägen till att bli frisk. Jag tr0r att dina barn k0mmer att tacka dig att du valde 0dd m0lly än att deras mamma tynade b0rt & blir mer & mer sjuk i svält & blir skadad resten av livet. ELLER för över sin sjukd0m på sina barn( för barn 0bserverar)Vilket medför endast f0kus på kr0ppen & viktk0ntr0ll s0m leder till depressi0n mm, mm. Vill bara peppa dig för du är värd varenda plagg. Vem säger att du ALLTID k0mmer att tycka 0m just 0dd M0lly, kanske hittar du ngt annat klädmärke & på köpet råkar vara lite billigare? Vem vet & ingen ska lägga sig i hur du eller din familj lägger sina pengar på. Mår mamma bra, mår barnen bra! Kram Milla

    SvaraRadera
  30. Att ha en blogg med öppna kommentarer innebär naturligtvis att man förr eller senare kommer få negativa kommentarer eller kritik. Det händer alla bloggare.

    MEN - det är inte normalt av läsaren
    att leta upp andra i taxeringskalendern (och speciellt inte maken som inte ens är inblandad i bloggen). Att sitta och kommentera hur personen hanterar sin familj och sitt familjeliv utifrån förutsättningar och bilder som du gjort dig själv. Framförallt - varför fortsätter man jaga inlägg efter inlägg?

    Det är frivilligt att följa bloggar. Om du av någon anledning inte gillar innehållet eller hur personen beter sig - sluta läsa; en mycket enkel lösning. Fortsätter man jaga så är det något fundamentalt hos dig som läsare som inte fungerar.

    Jag är varken jasägare eller nejsägare men jag anser att man precis som man gör irl också ska uppföra sig på nätet.
    Jag tror ingen av de som sitter och skriver anonymt här skulle ha mage att göra eller säga det om ni träffade personen i verkligeheten.
    Den som läser en blogg vet inte ens en tusendel om vad som händer och sker hemma hos bloggaren och vad som får dem att göra de val de gör och de tankar de har. Det är så lätt att se ytan och bara göra sin bedömning utifrån det ni ser här.

    Till Skrutteruttan - det är bara du och maken som kan sätta prioriteringarna i er familjs liv. Ni har valt den väg ni gör - go for it. Det skulle förvåna mig mycket om ni gjorde något som inte skulle vara bra för er eller er familj.

    Kram
    Pingla

    SvaraRadera
  31. Milla: Det är precis det jag menar med Mollykläderna, att de döljer det jag ville dölja i somras, en uppsvullen mage (det sista man vill höra är att man ser gravid ut när man kämpar med maten och att äta igen). Jag kunde liksom acceptera att jag var på väg upp i vikt när jag kunde dölja det värsta.
    Pingla: Tack för genomtänkt och vänligt svar!!!

    SvaraRadera
  32. Peggy: Tack :)
    Liv: Visst är det klokt att spara!

    SvaraRadera
  33. Dyra Odd Molly och så har du har köpt bil. Och Crosstrainer du tränar på den kostar väl också en massa. Var får du alla pengar ifrån skulle jag med vilja veta :(

    SvaraRadera
  34. Vi har köpt en bil (som de flesta andra) med kontantinsats och avbetalning. Crosstrainern är inte min, det är min mans! Du är den första som frågar var jag får pengarna ifrån, alla andra ifrågasätter vad jag gör med dem. Klura på den du ;)

    SvaraRadera
  35. Men jag blir så förbannad på missunnsamma debila Jantehaggor! Helena, jag kikar ofta in på din blogg för att bli inspirerad. Skriver sällan inlägg över huvud taget men nu blev jag så upprörd att jag inte kan låta bli. Jessica är en sjuk person och hon behöver hjälp. Om man är nöjd med sitt eget liv ger man sig inte på andra. Och till Jessica: gotta dig nu i att hitta på en massa anledningar till varför jag har molly-kläder för över 60 000 i min garderob! Hoppas att det ger dig någon glädje i ditt för övrigt misrabla liv.

    You go Helena!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails