Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

söndag

Ordning och reda...

...pengar (idag?). Idag går mina Traderaplagg ut, om en knapp timme faktiskt. Jag försöker ha lite snurr på det där med kläder. Jag har alltid varit intresserad av kläder, först till mig och sedan till barnen. Har alltid (sedan jag var ung) lagt större delen av min inkomst på just det. Jag har gett bort kläder som jag tröttnat på, till vänner och till välgörenhet.

När barnen kom blev det verkligen ett helt annat tempo på inköpen. Var gör man av alla urväxta barnkläder? Till en början sparade jag lite, syskon ville man ju ha och jag var så säker på att jag väntade en grabb till. Sedan sålde jag av lite till en kvinna i Nora som säljer begagnade barnartiklar (vagnar, bilbarnstolar, sängar, allt du kan tänka dig).

Kom sedan på att jag kunde stå på öppna förskolans loppis två gånger om året, åh vad skoj det var! Sedan blev det som att jag "skapade mig ett rykte". Föräldrar på förskolan bad om att få köpa kläder efter mina barn. Smidigt värre! En av mammorna, Anna, köper fortfarande allt som jag vill bli av med efter William och Tilde. Nu har hon fått en liten tös till och köper en del efter Li. Jag säljer väldigt billigt till henne, men när det kommer till märkesplagg och ytterkläder frågar jag först om hon är intresserad annars lägger jag ut på Tradera.
Var gör ni av urvuxna barnkläder? Skänker till vägörenhet? Säljer? Ger bort till vänner?

Jag har ju lite "tur", mina små barn har i stort sett samma storlek. Luca har ett tiotal plagg som bara är hans (86/92) sedan har han och Leon massor av tröjor tillsammans och några byxor (98/104). Leon har ett tjugotal plagg som är hans egna (104). Sedan har alla tre flera jeans och hoods från Nova Star som de har tillsammans. Det blir en väldigt stor garderob med många olika kombinationsmöjligheter.

På onsdag släpps nya me&i-kollektionen. Skall bara köpa gemensamt till grabbarna nu och som vanligt blir det väl mest till Li, varför är det så? För att det finns så många olika typer av flickplagg kanske (specifika "tjejfärger", leggings, kjolar, klänningar, tunikor). Pojkar har liksom bara byxor och tröjor, typ!

Nu på morgonen har jag gått igenom barnens byrå i deras rum, rev ur alla kläder. Nu ligger kläderna välsorterade. Har gjort en kasse som skall till förskolan (och det som är där nu skall till Tradera), en kasse till Anna och en kasse som skall ut på Tradera. Tänkte lägga ut ett femtontal plagg till nästa månadslön i februari. I mars blir det till att gå över sommarkläderna och lägga ut en del där. Har ett par jättefina Molo-basketkängor med pärlplattemönster på efter Li som skall ut och en del annat. Det är så skönt att bli av med en del som är urvuxet och jag tröttnat på + att det blir påfyllning i kassan att handla nytt för.

Sedan är det det där med kläder efter mig. Än så länge vill jag nog inte skiljas från ett enda av mina plagg. Jag har ju köpt dem för att jag vill ha dem. Vissa plagg figurerar i tankarna i bland, kanske det, kanske det? Och sedan NEJ! Som den här skjortan jag har idag t ex....men den är jättesnygg egentligen även om jag inte använder den flitigast...

Nu har det kostat mig en halv förmögenhet att "bygga upp" en garderob, men så småningom kan jag bara komplettera med godbitarna. En dag kanske jag börjar sälja en del för att finansierna nya inköp, vem vet? Jag hoppas i alla fall att jag inte skall behöva göra som jag gjort hur många gånger som helst förut, dvs sålt för att plagg först har blivit för stora och sedan för små och så för stora igen . Jag önskar att jag kan behålla den här vikten, +- 2-3 kilo så kan jag ha hela garderoben. Förut har jag inte ens haft mariginal på ett kilo, suck, vilket liv jag levt.

Idag kommer Thomas, han skall reka vad som behövs göras i badrummet/tvättstugan. P-O har gjort en jättesnygg ritning i 3D i datorn, ett förslag på hur det skulle kunna se ut. Jag köper det direkt, det skulle kunna bli kanon! Ångdusch (kallas även ångbastu tror jag) nu när bastun inte längre finns, vägghängd toalett (eventuellt "skyddad" av en vägg i glasbetong). Dubbla handfat, ny tumlare....Meningen är att man skall kunna utnyttja rummet maximalt, alltså någon skall kunna gå på toaletten medan en annan duschar, en tredje tar tvätten (jag?), en fjärde tränar...Ja, ni förstår va´?

Idag får ni hålla tummarna för mig. Jag min galenpanna har ju efter att kikat runt i olika bloggar upptäckt att jag såå gärna vill ha en Fonda dress i pink (jag är helknäpp, jag vet, jag skulle ju inte prioritera den). Tror ni den finns kvar? Tokslut överallt och nästan inga butiker har tagit in just Fondan i 0 överhuvudtaget. Tror ni inte det finns en underbar läsare som vill hjälpa mig och som tipsat att den kan finnas kvar på OMbutiken i Stockholm. Om den finns så köper hon den.

NU skall ni få höra det lustiga, hon är från Örebro och kommer från samma område som mig. Hon har gått en klass under mig på högstadiet och när hon skrev sitt namn visste jag precis vem det var. Världen är bra liten (och dessutom fylld av underbara människor). Även om det inte lyckas idag så är jag oändligt tacksam för att du erbjudit dig att hjälpa till *tack*. Det smidiga i kråksången är att hon skall hit nästa helg och kan i såfall ta med den (jag litar inte riktigt på posten längre *hmmmm*). Känns tryggare med leverans i handen!

Dagens outfit:
Poplin smock love blouse blue (storlek 0)
Vitt baslinne från Gina Tricot
Jeans från Gina Tricot
Knee lenght socks chalk (som numer är "benvärmare"
Ullstrumpor Twilfit


Luca ville vara med på varenda kort nästan :)


Humanityband i teal och snowwhite

Rart med knytbandet där bak...
Pojkarna har byxor från me&i, Leon tröja från Nova Star, Luca från me&i.
Vad har du för planer idag?
Helénakramar




11 kommentarer:

  1. Halloj, tyvärr får du hållas på sträckbänken tills i morgon. OM-butiken är ju stängd på söndagar. Tänkte inte på det igår. Kollar upp det direkt när de öppnar imorgon dock! Vi håller tummarna:-) Kram

    SvaraRadera
  2. Fonda dress är helt fantastiskt underbar, gud så bra jag trivdes i den igår!

    Vi har bestämt oss för att spara våra barnkläder, ifall det blir ett syskon till Cornelia. Men sen tror jag vi kommer göra som dig, sälja dom vidare. Det är väldigt mkt pengar i barnkläder och kan man få några kronor tillbaka är det toppen!

    SvaraRadera
  3. Maria: Aha, där ser man...hör av dig imorgon! Jag kan ta med min bankdosa till jobbet om jag skall föra över pengarna då. Dock har jag bara rast mellan 12:30 och 13:00 så om du hör av dig innan dess kan jag fixa det på lunchen...Kramis

    SvaraRadera
  4. Näemn du behöver inte föra över pengarna så snabbt! Lämna dosan hemma du:-) kram

    SvaraRadera
  5. Hei :-) malin hos deepfling har tatt inn fonda dress i str 0 i bl.a. blå.Den rosa kommer snart,... verdt et forsøk :-)
    Sissel

    SvaraRadera
  6. Maria: Har du lust att kolla min blogg i kväll...tänkte kolla in deepfling (Tack Sissel). Om de lägger ut den idag så chansar jag inte utan hugger en där och i såfall skriver jag i bloggen, är det okej? Står det inget så får du superduper gärna kolla imorgon! Och finns den så kan jag betala imorgon kväll, är det okej med dig? Kramis

    SvaraRadera
  7. Jag säljer i princip alla Noels urväxta kläder. Några få godbitar sparar jag men jag resonerar så att jag ändå inte vill ha samma kläder till nästa barn då jag lätt tröttnar på plaggen.

    Säljer för att köpa nytt. Så funkar det i princip uteslutande här hemma gällande barnkläder.

    Ha en bra söndag!

    kram

    SvaraRadera
  8. Kollar bloggen i kväll, inga problem! Håller själv koll på deepfling:-) Frågan är varför den rosa dröjer. Är de som de fått redan slut och de väntar fler eller? De andra färgerna kom dessutom bara upp i enstaka stl när de kom nu så de måste ha också ha haft förbokningar.

    SvaraRadera
  9. Min syster var på OM-butiken igår och det var väldigt utplockat på fondor. Nästan inga kvar och det var dessutom osäkert om de skulle få in fler. Så att kolla in deepfling är nog en bra idé. (Nu vet jag ju inte just om pink i strl 0 fanns, men jag tror nästan att pink var helt slut???!!!) Varför blir det alltid så här att man kommer på "för sent" vad man måste ha. Så var det med deidres i royal för mig i höstas, men till slut fick jag tag på den...
    Lycka till i jakten!

    SvaraRadera
  10. Maria: Tack :)
    Nena: Ja, man undrar ju...tack!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails