Min kärlek till klädmärkena Odd Molly & ChillNorway!!!!

måndag

Varför?

Det finns aldrig en anledning att vara elak och otrevlig mot andra människor. 

Vad är då att vara elak eller otrevlig? 
Om dina handlingar eller ord skadar en annan person eller gör någon ledsen räknar jag det som att vara elak. En trevlig och anständig människa påtalar eventuella fel eller brister på ett korrekt sätt och ansikte mot ansikte. 
Anonymitet och påhopp går tyvärr oftast hand i hand, vilket enligt mitt sätt att resonera tyvärr innebär att det utförs av elaka människor. 

Varför är en del människor elaka och vill skada andra? 
Vissa menar att det är ett uttryck för att personen ifråga mår illa psykiskt och skälen kan variera. Allt från stress, ruttet äktenskap, ensamhet, dålig ekonomi till fysisk ohälsa. Elakheten är en ventil, man straffar andra eftersom det är lättare än att söka orsak i sig själv.

I andra fall misstänker jag att det handlar det om avund. Vad är avund? Jag tycker följande citat sammanfattar avund så bra: 

”Avundsjuka människor är inte avundsjuka därför att de själva mår dåligt, utan för att andra mår bra.” 

Bara känslan, att andra mår bättre, har roligare, bättre bil, större hus, finare kläder, bättre semester, gnager i dessa missunsamma människor och kommer ut i form av elakheter, helst fegt och anonymt eftersom man annars kanske måste stå för sina handlingar och ta konsekvenserna av sina elakheter.
Jag tror att vissa fall lever nog vissa människor ett liv omedvetet elaka. De ser sig själva som rätt bra personer och rättfärdigar sina elakheter med att ”de gör rätt” som minsann påtalar upplevda brister och fel hos andra människor.

Idag har har jag mött en elak människa, inte ansikte mot ansikte utan fegt och anonymt.




8 kommentarer:

  1. Åh vad tråkigt. Tyvärr finns det många "små" människor som inte vågar säga vad de tycker till den de berör. Det är så fegt. Du får tänka på att det finns många andra människor som tycker att du är en toppentjej ;-)!!

    Som vanligt var du jättefin i morse!!

    Kram Åsa

    SvaraRadera
  2. Ja usch så tråkigt det är med elaka och missunsamma människor! Sen att en del inte vågar stå för det heller utan är anonyma är ännu värre! Dessutom stjäl dessa människor energi från en själv eftersom man hur gärna man än vill inte bara kan slå av sig det hela (inte jag iaf) utan vidare. Jag tror ganska hårt på att de som är elaka och avundsjuka inte kan må så bra själva, för mår man bra och är lycklig i sig själv och med de sina runtomkring så beter man sig inte så. Kram på dig och jag hoppas du kan låta det rinna av dig så småningom, jag vet ju inte vad det handlar om och jag vet att det inte är lätt, men ödsla inte energi på en sån liten människa. kram igen :)

    SvaraRadera
  3. :( Trist. Du och dina barn aer alltid sa fina, du aer en stark mamma och fixar sa mycket och det svider vael i vissa, tyvaerr. Skickar dej styrka och en kram.

    SvaraRadera
  4. Det är nog priset man får betala för att man visar upp sig och sitt liv offentligt tyvärr.
    Det finns alltid människor som tycker det är skönt att skyffla över sitt eget dåliga mående på andra. Det får dem själva att må lite bättre för en stund. Sen har nog inte de förmågan att se att den som blir utsatt blir ledsen/sårad. Jag hoppas iaf att den förmågan saknas och att de inte gör det för att de tycker det är kul......
    kram kram

    SvaraRadera
  5. Eva-Lena skrev exakt det jag ville framföra med, så jag hänger på hennes kommentar. Tycker du är stark som visar upp ditt liv i bloggen, personligen älskar jag sådana bloggar! Som vågar visa vardag, fest, glatt och bekymmer omvartannat. Kram, och hoppas du aaaaldrig slutar ;)

    SvaraRadera
  6. jobbigt..
    Är det påhopp här i bloggen igen?
    kram

    SvaraRadera
  7. Tjejer: Tack för ert stöd och omtanke!!!
    Jojoa: Nej, på annat plan :(

    SvaraRadera
  8. Håller med tjejerna ovan och du vet vad jag tycker detta har ju kommit upp förut!!

    Kramar i massor till dig,stor eleoge för allt du visar skriver och du finns...retar man sig varför då läsa fattar nada!!!
    Du är en sån människa många vill vara och du är inte värd skit !!! Tur du har en bra man som stöttar dig och oss som gillar dig bloggen ditt liv..vi finns här!!

    Kramar om dig hårt

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails